Efter
att ha bläddrat genom urvalet av pop och rock lp:n utan att hitta något jag
direkt skulle fastna för stod jag och vägde och valde mellan For Ladies Only av Steppenwolf och en
skiva med färggrant omslag föreställande ett berg med exotiska växter i
förgrunden och en sjö med en svan i mitten. Bandet hette Mountain och var okänt
för mig men jag gillade konvolutet så jag köpte skivan, betalade och skyndade
över torget till sexans blågrå buss som tog mig hem till förorten Ilpois. I
bussen tittade jag på konvolutet och väntade mig en hård liveskiva, vilket jag
även fick. Under åren har Mountains raspiga platta Live – The Road Goes Ever On blivit en av mina stora favoriter bland
konsertinspelningar.
Skivan
sparkar igång på bästa möjliga sätt med det perfekta öppningsspåret ”Long Red”.
Leslie West river till med ett fenomenalt gitarrsolo i vilket han demonstrerar
vad gitarrsound är och hur man spelar hårt och med attityd. Hans gitarr på
bilden på konvolutet är en simpel Gibson Les Paul Junior men han behöver inget
mer för att visa att han är en av de främsta bluesrock gitarristerna genom
tiderna. När man till hans stilfulla och briljanta gitarrspel lägger en av de
råaste sångrösterna branschen känner till och Felix Pappalardis tungt drivande
basspel kryddat med effekter har man ett mästerverk. West improviserar hela
tiden i närheten av låtens huvudtema, men suveränt, fantasifullt och kreativt.
Kanske något för dagens tekniskt orienterade gitarrmonster att lyssna på, hur
man kan vara skicklig på annat sätt än att besitta briljant teknik.
Bandet
drar andan i den tunga balladen ”Waiting To Take You Away” i vilken Leslie West
åter är sångare medan Felix Pappalardi levererar tungt ackompanjemang på bas
som mot slutet utmanar gitarren som soloinstrument. Genom hela låten kan man
höra den höga ljudvolymen, de här killarna menar allvar när de står på scen.
Sida
ett avslutas med låten ”Crossroader” i vilken bas- och låtskrivargeniet, den
något mera lyriska, Felix Pappalardi tar över. Sångrösten är mildare, basen det
ledande instrumentet, nästan självsvåldigt spelat. Mountain svänger med ett ös
som ingen annan, låter som ingen annan, ett fullkomligt unikt band som här går
på alla cylindrar.
Skivans
andra sida upptas i sin helhet av den episkt monumentala och avundsvärt fint
uppbyggda valfångstberättelsen ”Nantucket Sleighride”, Mountains största låt,
full av outsäglig magi och mystik. I denna låt visar Pappalardi sin storhet som
kompositör med smäktande vackra passager som växlas med dramatiska mellanspel,
häftiga tempoväxlingar och hisnande solopartier. Bandet slösar med element som
vanliga dödliga band skulle ge vad som helst för ifall de kunde åstadkomma ett
enda. I mitt tycke – fast jag vet att man gör sig dum när man jämför låtar med
varandra – är ”Nantucket Sleighride” ett större verk än ”Stairway To Heaven”
och de flesta andra högst rankade monumentala låtarna från 1970- och
1980-talet.
Då
man lyssnar på detta album eller Mountain
Climbing eller Nantucket Sleighride
fattar man inte varför denna supergrupp är så bortglömd idag. Mountain om något
är ett band som har influerat och inspirerat kommande band i hårdrockgenren och
jag vill påstå att gruppen kunde ha blivit lika stor som det mäktiga Led
Zeppelin om den hade blivit marknadsförd på rätt sätt.
För
mig, i mina högst subjektiva och privata tankeexperiment, är ytterligare en
viktig kvalitet hos Leslie West (och hans enorma betydelse) att han är den
första av två (gitarrister av den gamla stammen) jag kunde tänka mig som
fullvärdig ersättare för Paul Kossoff i en eventuell Free återförening. Den
andra tänkbara gitarristen för detta krävande uppdrag skulle kunna vara en tung
och aggressiv Dave ”Clem” Clempson, då med hans otroligt fina insats på Humble
Pie albumet Smokin´ i tankarna. Detta
sagt som en parentes.
Den
som vill inleda veckoslutet med ett av de bäst rockande intron som finns skall
leta rätt på Mountain Live, skruva upp volymen, sjunka tillbaka i stolen och
låta Leslie West, Felix Pappalardi & co få ordet, eller tonen. Mountain är
ett band där ingen sparar på någonting av sig själv en enda sekund utan det är
fullt, kompromisslöst ös hela tiden, dock inte nyanslöst som fallet så ofta är
när det gäller mindre begåvade band. Njut av denna brutalitetens och råhetens
estetik. Vackrare än såhär blir rockmusiken inte och ytterst sällan eller
aldrig har den, såsom bilden på omslaget lovar, nått högre höjder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar