Eftersom
min far varit intresserad av fartyg och sysslat och arbetat med marinmåleri
sedan tonåren var familjens huvudsakliga promenadmål hamnen. En annan mera
sällan besökt plats var järnvägsstationen dit vi gick för att se på tågen
vilket intresserade mig mycket. På järnvägsstationen kunde man också tigga till
sig en slant för att få igång den fina och detaljerade modellen av ångloket,
som sedan gick på stället en minut eller så för att visa hur vevstakarna rörde
sig.
Tillbaka
till hamnen. På den tiden kunde man röra sig fritt på kajerna, bland kranar,
truckar och växellok och i vägen för dem som arbetade där. Det gällde att hålla
ögonen öppna och snabbt hoppa undan vid behov. Man rörde sig självfallet på
egen risk men man kom inpå fartygen, man kunde följa med vad som lastades och
lossades, känna dofter och lukter, höra ljud och rop, inte sällan på obekanta
språk och man lärde sig att se på fartyg, urskilja vilka som var vackra och
vilka som var mindre tilltalande.
En
annan intressant detalj med 1960-talet var hur nära stadskärnan en del av industrierna
var placerade. Bredvid vårt hus fanns Tarmolas bageri och lager, invid det Hankkijas
stora hall för jordbruksmaskiner, sedan följde Rettigs moderna och vidsträckta
tobaksfabrik och mitt emot fanns det luktande vattenreningsverket med stora
öppna bassänger i vilka det flöt ett och annat. En dryg kilometer från vårt hem,
invid hamnens innersta bassäng, fanns ett järnverk, rejäl tung basindustri med
andra ord.
Inte
sällan under våra promenader till hamnen var den eggande linbanan som
transporterade koks från de lossande fartygen i hamnen vidare till järnverket
och masugnen igång. De stora grova vagnarna åkte runt i all oändlighet,
knarrande och slamrande, högt ovanför en. Ibland kunde ett knytnävsstort
koksstycke falla ner till marken då någon av vagnarna gungade till vid någon
krök. Min bror och jag kunde stå långa stunder och bara följa med linbanans
enformiga resa, runt och runt.
Om
bakgrunden till byggandet och placeringen av järnverket har jag skrivit på
följande sätt i en artikel för Åbo Underrättelser. Då den inhemska
järnproduktionen visade sig vara otillräcklig för försvarsindustrins behov fick
bergsrådet Berndt Grönblom år 1941 i uppgift att reda ut möjligheterna att
producera tackjärn i koksmasugn. Eftersom råvarumalmen importerades från
Sverige måste järnverket ligga vid kusten och valet föll på Åbo. Anläggningen
byggdes snabbt och Oy Vuoksenniska Ab:s järnverk kunde ta masugnen i bruk redan
på hösten 1943. Till en början hade verket en årskapacitet på 70 000 ton
men den mer än tredubblades då masugnen förnyades år 1965 varefter kapaciteten
steg till 225 000 ton per år. Detta hann med god marginal till att täcka
de inhemska gjuteriernas behov och medgav att mer än hälften av produktionen
gick på export. Som mest sysselsatte verket över 250 personer som producerade
järn av hög kvalitet. En intressant detalj med järnverket var att kokset till
masugnen transporterades från hamnen till verket längs en av de få linbanor som
funnits i Finland. Järnverket köptes senare av Ovako och var i gång fram till
1978 då verksamheten lades ned som olönsam. Både linbanan och järnverket revs
kort efter att produktionen upphörde och gjorde plats åt de transport- och
logistikterminaler som idag finns i området. De enda spår som finns kvar efter
järnverket eller dess anläggningar är gatunamnen Järnverksgatan,
Vuoksenniskagatan och Ovakogatan samt ett gammalt kärl från verket.
Järnverket
livade upp fantasin. Det var helveteshett, sotigt, bullrigt, det luktade,
osade, rykte, ångade där det stod och höjde sin mörka siluett mot skyn, omgivet
av slagg och koks i enorma högar. Det var fascinerande i sin mäktighet och
farlighet där det producerade järn, endast ett par hundra meter ifrån
bebyggelsen och mindre än tre kilometer från Salutorget.
(På
bilderna har min far avbildat järnverket i två versioner av vilka nattbilden
varit införd i Åbo Underrättelser.)
Livfull berättelse. Och fina akvareller (?) av din pappa. Jag associerar också till min far och mig på Strandvägen; han tog gärna en runda där med mig i handen och en viss ut-längtan uppstod framför båtarna. Mest var det skutor och inga storskepp. Men det fanns något i det där, som var fint, segel och tåg och lukt av tjära, och en touche av den större världen, på andra sidan vårt innanhav, och vår stad.
SvaraRaderaTack än en gång för din fina kommentar. Jag bilderna är akvareller (eller gouache heter det väl då man även använder täckfärg). Tack för ditt senaste inlägg som var väldigt stämningsskapande och målande.
RaderaVilken fin miljöskildring från en svunnen epok. De två akvarellerna harmoniserar väl det beskrivna.
SvaraRaderaTack för vänliga kommentarer, roligt att texten var till nöje.
Radera