fredag 4 november 2016

Resa till Gränna

Efter läsningen av Bea Uusmas fängslande bok Expeditionen om Salomon Andrées misslyckade ballongfärd till Nordpolen beslöt vi att avsluta sommarferierna med ett besök i Polarcenter i Gränna. Uusmas fascination och besatthet av ämnet hade smittat av sig, vi ville se de tillvaratagna föremålen.

Vi körde till hamnen i Åbo och ombord på Baltic Princess. Följande morgon åkte vi ut ur ett vaknande Stockholm. Under färden söderut kollade vi intressanta mål längs vägen och bestämde oss för att stanna ifall något skojigt dök upp.

Ett första stopp gjorde vi på en morgonöppen hamburgerbar i utkanten av Eskilstuna där vi tog kaffe med smörgås.

Väg nr 50 går förbi Sveriges äldsta hälsobrunn Medevi så vi gjorde en avstickare till platsen. Vi traskade omkring en stund i den bildsköna miljön medan blåsten tilltog och rev och slet i de höga lövträdskronorna.
Medevi brunn

Efter en mycket kort förflyttning såg jag en vägskylt på vilken det stod Övralid. Den väckte min nyfikenhet, är det inte här som Verner von Heidenstams vita slott ligger? Utsikten över norra Vättern är berusande vacker och på en terrass finns nobelpristagarens i litteratur av årgång 1916 gravmonument.
Övralid

Raskt vidare. Vårt följande mål var Motala där vi åt en anspråkslös fisklunch på en restaurang i hamnen. Vättern visade sig vara ilsken, vågorna slog högt upp på strandpromenaden och det tjöt och smattrade i båtarnas master och tåg. Vi tog en sväng till Borenshults slussar som leder från sjön Boren till Göta kanal och kom i tid för att se passagerarfartyget Wilhelm Tham slussas upp till kanalen.
Wilhelm Tham i en av slussarna

Från Motala sökte vi oss till Vadstena där vi besökte den stora stämningsfulla klosterkyrkan i kalksten, som stod färdig år 1430. Inte långt därifrån finns Vadstena slott som började byggas i mitten av 1500-talet och som på all sidor är omringat av en vallgrav.
Vadstena slott

En av turens höjdpunkter var då vi på infall stannade i Ekopark Omberg. Vi följde en smal väg som tog oss från bokskogen invid Ekoparkcenter förbi jätteekar, idegranar, stupet Västra väggar för att mynna ut vid Borghamn.
Utsikt över Vättern från Omberg

Eftermiddagen var rätt långt hunnen så vi bestämde oss för att köra raka spåret till Gränna, checka in på hotell Gyllene Uttern och besöka Polarcenter. Vi fick, passande nog, ett trevligt dubbelrum i Andréflygeln med utsikt över Visingsö.
Gyllene Uttern

Grenna Museum på Brahegatan var lätt att hitta. Vi tillbringade en lång och mycket speciell stund vid montrarna med föremål från expeditionen. Känslan var kuslig och overklig, här fanns plagg som de tre männen – Salomon August Andrée, Knut Frænkel och Nils Strindberg – varit iklädda och som hade klarat över 30 år i polarkylan på Vitön för att slutligen bli hämtade hit till påseende. Här fanns fotografier, böcker, instrument, mediciner och övriga bärgade föremål, till och med en av expeditionens båtar. Ett besök i Polarcenter kan definitivt rekommenderas.
Grenna kulturgård

Den långa och innehållsrika måndagen avslutade vi med en lyxig middag på Gyllene Uttern. Tyvärr tillät inte vädret att sitta ute på terrassen där Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Folke Sundquist och Björn Bjelfvenstam i Ingmar Bergmans film Smultronstället håller lunchpaus under bilfärden till Lund.

Efter en god och riklig hotellfrukost gav vi oss iväg morgonen därpå. Vi körde norrut längs Vättern, stannade vid Brahehus för att beundra utsikten och fortsatte mot Linköping. Där besökte vi Flygvapenmuseum i Malmslätt. Det starkaste intrycket gjorde den bärgade DC-3:an som sköts ner av ett sovjetiskt jaktplan över Östersjön 1952. Vraket är placerat i ett dunkelt rum i källarvåningen och i montrar finns mängder av föremål man bärgat från flygplanet. I Gamla Linköping drack vi kaffe och åt en god gårdagens smörgås, köpte handgjord tvål och njöt av atmosfären.
Utsikt från Brahehus
Gamla Linköping
Därefter styrde vi mot Norrköping där vi beundrade det fantastiska industrilandskapet och hade tid med ett kort besök vid hällristningarna i Himmelstalund.
Industrilandskapet i Norrköping

Hungern tog ut sin rätt och vi blev tvungna att stanna vid Nyköpingsbro där vi åt en av de sämsta hamburgare jag någonsin råkat ut för. Då vi närmade oss Stockholm insåg vi att vi hade en halv timma tid att besöka Myrorna på Kolargatan i Hjorthagen. Därefter körde vi till Värtahamnen och ställde oss i bilkön i väntan på att köra ombord.