söndag 13 november 2011

ABC-staden

Den unga författaren Måns Wadensjö (f. 1988) har genomfört ett mycket intressant och inte helt alldagligt projekt. Hans andra roman, ABC-staden, handlar om Stockholmsförorten Vällingby, hur den kom till, vilka de bärande tankarna var bakom detta ambitiösa byggprojekt som i korthet gick ut på att skapa en ABC-stad där bokstäverna står för arbete, bostad och centrum. Idén var att man skulle kunna leva hela sitt liv i förorten och inte enbart ha sin bostad här.

Wadensjö redogör för hur denna mönsterförort planerades in i minsta detalj under ledning av den kända arkitekten Sven Markelius. Man får veta var den är belägen, hur den byggdes, hurdana typer av hus man byggde, var de är placerade i förhållande till Vällingby centrum och vilken service det fanns när området var nytt.

För att ge liv åt skildringen väver Wadensjö in en parallell berättelse om en ung man som bor i Vällingby på 2000-talet. Detta är ett lyckat grepp för det för in levande aktörer i förorten, människor som vandrar omkring i Vällingby centrum, som tänker och reflekterar över hur det hela utföll 50-60 år senare. Man får veta vilken service som finns kvar, hur husen tålt tidens slitage och hur en ung man ser på förorten och hur han upplever det att bo i en liten lägenhet i ett höghus. Under läsningens gång blir det småningom blottat att det utopiska samhällsbygget inte lyckades, det som skulle bli något nytt och vackert blev kallt och tomt, med en ständigt närvarande känsla av död och ödslighet.

Wadensjö lyckas utomordentligt med sin roman och det som på ytplanet faller mig i smaken är att han i en och samma bok med framgång sammanför två av mina stora intressen i livet, arkitektur och litteratur. Om jag var en lat läsare skulle det här vara en idealisk situation: i stället för att läsa två böcker skulle jag komma undan med att läsa endast en.

Det som tilltalar mig mest är att Wadensjö håller liv i boken från början till slut, det är skickligt och duktigt gjort för han gör inga kompromisser när det gäller att lägga fram fakta om Vällingby och trakten runt omkring. Och att presentera rikligt med fakta, i synnerhet i en skönlitterär skildring, utan att bli tråkig och långrandigt föreläsande är en bragd.

En annan fin kvalitet med boken är att man inte alls behöver läsa den på så sätt som jag tog den till mig, som en roman om arkitektur. Boken är långt mer mångbottnad än så vilket lämnar gott om utrymme för flera tolkningar av texten om det yttre Vällingby och det inre Vällingby som huvudpersonen grubblar över och bär med sig.

Den som är ute efter en intressant och fräscht avvikande läsupplevelse gör klokt i att stifta närmare bekantskap med Wadensjös roman om Vällingby. ABC-staden väckte min nyfikenhet på denna unga litterära begåvning och jag kommer inom kort att läsa hans prisbelönta debut Förlossningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar