fredag 27 februari 2015

Golden Earring: Tits´n Ass

Vid ett par tillfällen har jag skrivit om det holländska bandet Golden Earring. Den första gången (16.11.2011) presenterade jag albumet Seven Tears från 1971 och den andra gången (26.9.2014) låten ”Born a Second Time”. Efter att under vintern åter ha lyssnat på denna enastående grupp som varit verksam i mer än 50 år vill jag ta upp deras studioalbum Tits´n Ass som utkom 2012.


Det är både beundransvärt och häpnadsväckande att ett band som varit igång under mer än ett halvsekel fortfarande har så mycket att ge som Golden Earring. Jag anser att Tits´n Ass hör till de främsta och starkaste helheter gruppen åstadkommit. Därför önskar man att skivan fick den uppmärksamhet världen över som den skulle vara förtjänt av. Och som en parentes kan man konstatera att The Rolling Stones ingalunda är det enda långlivade bandet.

Golden Earring har åstadkommit ett fräscht album, fullt av liv, kraft och iver. Gruppen är inte ute efter att uppfinna krutet på nytt utan man vill endast spela rejäl rock and roll som får lyssnaren på gott humör, och det lyckas man minsann med. Även om man ville lyfta fram ett antal låtar fungerar skivan bäst som en helhet. Det går en röd tråd från den första låten fram till den avslutande.

Självfallet blir man frestad att betrakta skivan som en sammanfattande summering av bandets karriär och råkar den bli deras sista är den en värdig sådan. Den är rik och omväxlande särskilt när det gäller att försätta lyssnaren i varierande stämningslägen. Här finns allt från raka rocklåtar, inte sällan med en underbar självironi, till vackra tankeväckande ballader och mycket däremellan.


Varje gång jag lägger på albumet blir jag lika överraskad av hur bra det är. Jag upptäcker alltid något nytt. Dessutom fungerar det vid tillfälle som tillfälle. Det har piggat upp min fredagskväll efter en tung arbetsvecka, det har spelat i bakgrunden under pågående sommarfest och det har räddat långa bilfärder från att bli tråkiga.

Det enda jag kan säga är, lyssna på skivan. Jag gillar så mycket det som de här snubbarna gör. Nedan ett par smakbitar på youtube.

Flowers in the Mud och What Do I Know About Love

Identical och Little Time Bomb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar