fredag 12 december 2014

Plock ur höstens läsning

I augusti skrev jag ett inlägg i vilket jag presenterade vad jag läst under sommaren. Så här inför jul tänkte jag, ifall någon vill ta till sig ett tips eller två, berätta om några av de böcker jag läst sedan dess.

Jag inledde hösten och återgången till vardagen med att läsa Jenny Westerströms tjocka och uttömmande bok Nils Ferlin. Ett diktarliv i vilken man får följa denna unika och begåvade poet från vaggan till graven.

Då jag väl var i farten att läsa litteraturvetenskap fortsatte jag med Håkan Möllers intressanta bok Pär Lagerkvist. Ögonblickets diktare och marknaden som beskriver hur Lagerkvist arbetade sig vidare mot den berömmelse som kulminerade i Nobelpriset i litteratur år 1951. Boken berättar ingående hur författaren genom att vidta en räcka högst medvetna och kalkylerade åtgärder banade sin väg mot framgång, hur han målmedvetet strävade efter att bygga upp en litterär karriär.

Bland de skönlitterära verk jag läst vill jag ta upp Lena Anderssons vinnare av Augustpriset år 2013, Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, en kärleksroman som fängslar läsaren med ett till synes enkelt, men hundra procent träffsäkert språk. På rekommendation av min modersmålslärare från gymnasiet läste jag Livslägen av Julian Barnes, en märkvärdig, genial och vacker liten bok om ballongflygande, fotografi och saknad. Barnes låter sig inte bindas av en genre utan rör sig i en och samma bok ohämmat mellan fiktion, essä och minnen.

En författare jag alltid läser så fort en ny titel kommit ut är Björn Ranelid. Den här hösten gav han ut Kärleken och de sista människorna på jorden, en samtida dystopi om ett sönderbombat Stockholm i vilken huvudpersonen Björn Ranelid och hans barnbarn Ryder försöker komma till rätta i en tillvaro där inget är som förut. Kanske inte Ranelids bästa roman men trots allt hån och förringande han blivit utsatt för under sin karriär kan jag inte låta bli att beundra och tycka om Ranelid. Han har en uppriktighet, ett patos och ett program från vilket han inte viker en millimeter oberoende av vad som skrivs om honom och hur mycket han än blir baktalad. För mig blir detta en fråga om tolerans och respekt. Varför finns det så många som inte vill tolerera Björn Ranelid och respektera honom? Och vilket är alternativet ifall vi inte gör det, och vilka blir vi då? Litteraturen och världen behöver Björn Ranelid. Dessutom äger han ett unikt språk som i sina finaste och mest gripande stunder bär ett sällsynt skimmer.

Ett annat tips jag fick via facebook gällde Mårten Westös senaste novellsamling Som du såg mig då, en av årets bästa skönlitterära böcker. Westö behärskar novellkonsten mästerligt och slutresultatet är en sällan upplevd läsnjutning. Det är så skönt att läsa ett vackert och exakt språk och det skänker Mårten Westö med rågat mått. Omedelbart efter läsningen av de nya novellerna skaffade jag hans samling En sorts värme från 2005 i vilken har är närapå lika knivskarp. Dessa rekommenderar jag varmt för den som vill få sig en sällsynt och rent hisnande läsupplevelse.

Slutligen tre böcker som knyter till rockmusikens värld. Jimi Hendrix yngre bror Leon Hendrix har tillsammans med Adam Mitchell skrivit en bok med titeln Jimi Hendrix. En brors berättelse. Jag väntade mig mycket men blev besviken. Efter läsningen kände jag mig tom och närapå grundlurad, substansen i boken saknades. Litet skrap här och där men inget som skulle ha lyft boken till det den kunde ha blivit.

Någon avsaknad av substans kan man däremot inte tala om när det gäller Pattis Smiths helt fantastiska Just kids i vilken hon skapar konst och stor litteratur av sin relation med fotografen Robert Mapplethorpe. Smith skildrar New York på ett fullkomligt hänförande sätt, hon förflyttar läsaren dit, man ser, hör och känner staden. En otrolig prestation och en fenomenal bok som man enbart kan hoppas att ständigt finner nya läsare. Så skriver man en fängslande bok, Patti Smith är suverän även i författarrollen.

Min mer än 40 år gamla relation till The Rolling Stones lyckades än en gång förföra mig. Jag läste någonstans att Keith Richards bok Livet fått mycket beröm och beslöt att ge den en chans. Till en början var jag en aning skeptisk; vad nytt kunde ännu en bok om The Rolling Stones tillföra, jag har ju läst flera redan och känner bandets historia utan och innan. Där gick jag bet för Richards lyckas pressa ännu litet nytt ur ämnet, han berättar öppet om sitt liv och resultatet är förvånansvärt intressant och levande. Så jag vågar nog rekommendera Richards bok för den som vill läsa om detta unika och seglivade band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar