onsdag 25 januari 2012

Två små Stockholmsbilder

Under mina besök i Stockholm försöker jag se till att ha tid att göra en avstickare till Gamla Stan för att titta i fönstret till den fantastiska affären Handkraft Swea på Västerlånggatan 24. Affären saluför allt möjligt handgjort men det som jag har fastnat för är små föreställande Stockholmsmotiv som man kan köpa för en rimlig summa och som är enkla och lätta att bära med sig i ryggsäcken. Dessutom har jag alltid tilltalats av tanken att konst skall vara tillgänglig för alla och här kan man få med sig ett signerat verk för några hundringar (SEK).

Vid mina två senaste resor har jag hittat underbara små tavlor utförda av en duktig konstnär som signerar sina tavlor S. Mjod. Den vänliga damen i affären berättade att hon gärna tar in bilder målade av nämnda konstnär för hon tycker de är vackra, väl gjorda och enkla att sälja. Dessutom är konstnären produktiv och levererar gärna flera vid behov.

Den ena bilden föreställer den flitigt avbildade vyn med skärgårdsbåtarna vid Strömkajen och Grand Hotel i blickfånget. I och för sig inget nytt under solen men då man ser på den en stund inser man att den är ytterst noggrant gjord och lyckas vidareförmedla något av den särpräglade stämning som råder här. Och med ens har tavlan vuxit sig större än väntat.

Den andra bilden föreställer en jakt eller galeas vid Kornhamnstorg med Tyska kyrkan och Storkyrkan i bakgrunden. Båten i förgrunden avslöjar att det är fråga om förfluten tid då torget var en viktig handelsplats. Det som tilltalar mig är hur bra båten är tecknad och målad samt ljusets och skuggans spel på de kännspaka stenhusen.

Dessa två bilder är talande exempel på hur föreställande konst i litet format kan ge betraktaren mycket. De är mycket väl utförda, stämningsfyllda utan att bli sockersöta och lockar en in i bildens värld. Man får sig en liten bit av Stockholmsatmosfären och kan se på den vid behov.

Den som vill ha ett trevligt och bestående minne från sitt Stockholmsbesök gör klokt i att titta in i Handkraft Swea för att se ifall där råkar finnas en tilltalande bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar