fredag 18 oktober 2013

Sparvhöken

Senvinterdag i mars med grågulrandigt soldis
kort paus för en mugg kaffe och en blick ut
hos grannen oljepåfyllning från en helvit tankbil
vibrerande varierande motorsång, blå dieselrök
gatan brusande av något som efterliknade eftermiddagsrusning

I diket den tvärrandigt gråspräckliga, uppmärksam
skyddad av ett glest kvisttak av syren, björk och plommon
åt hastigt upp en nyss slagen skata
Efteråt lättade den glupska på tunga vingar
satte sig på en gren och smalt måltiden
lämnade belåten sin utomhusrestaurang
flög mellan träd och hus mot det blåröda biblioteket

Kvar i den illvita snön på parkeringsplatsen
fjädrar, blodstänk och kampspår

fredag 11 oktober 2013

Oktober


In i dessa drömska rum träder man genom ett resligt grandraperi
längs en sviktande heltäckningsmatta av barr med doft av kåda
åtföljd av en antydan om det outsägbara, måhända en ingång mot något

Spången leder vidare mot saftigare kryddoftande lövskog
asparna skjuter sina gråröda kolonner mot ljusets strålar
avlöses av björkarnas antikljus som brinner med klargul låga
den guldbladsbeströdda marken speglar sig mot himlens blåmeshjässa

En smal strimma leder mellan två diken in i en tungt vägande mörkskog
väljer man denna stig kan man ställas inför det okända vid en ihålig rot
eller bli nödd att välja längs vilket stråk man bör färdas
västsidans klara ljusa bäck eller den dunkelt dystra östliga rännan

Genom en ny dörr går man in i ett nordligt kärrlandskap
bevuxet av småtall, dvärgbjörk, hjortron, tranbär och getpors
mossor och strån i djupbrunt humusvatten drar ner mot markytan
stiger man fel glider man obemärkt genom mossans kvicksandsfilt
ner i det obekanta mot en botten ingen vet hur djupt den ligger
eller kanske en ihålighet där en underjordisk katedral öppnar sin sal

På håll hör man den hypnotiskt brusande rytmen från den stora vägen
larmet från flygmaskiner som återfår kontakt med eller lämnar jordytan

Utmattande många portar och öppningar för den med öppnade sinnen
man reser så kort, tar så få steg, men kan nå så långt

En sista portal bryter mystiken och slussar in i verklighetens blandskog
den invanda tryggheten sluter vandraren i sin varma famn
välkomsttalet hålls av en becksvart spillkråka med rödglödgande hjässa
åkrar och byggnader skymtar genom stammarnas glesa plank
solstrålarna stryker med värmande gyllene nyanser
återför flanören till vakenhetens konkreta tillvaro

fredag 4 oktober 2013

Humble Pie: Smokin´

Otaliga gånger när jag har lyssnat på musik har jag reflekterat över hur många stora och viktiga rockskivor som släpptes år 1972. Genast kom jag att tänka på följande; Black Sabbath: Vol 4, Deep Purple: Machine Head, Emerson Lake & Palmer: Trilogy, Free: At Last, Rory Gallagher: Live In Europe, Van Morrison: Saint Dominic´s Preview, Mountain: Live – The Road Goes Ever On, The Rolling Stones: Exile on Main Street, Ten Years After: Rock & Roll Music to the World, Vinegar Joe: Rock´n Roll Gypsies, Uriah Heep: Demons and Wizards och The Magician´s Birthday, Wishbone Ash: Argus och Yes: Close to the Edge. Listan kunde göras betydligt längre och det är självfallet en smaksak vilka album man inkluderar.

Ett tillägg till min subjektiva förteckning är det helgjutna albumet Smokin´ av den hårt arbetande brittiska gruppen Humble Pie. Skivan innebar en ny start för bandet eftersom gitarristen Peter Frampton hade slutat efter lp:n Rock On och ersatts av den begåvade Clem Clempson (f.1949). Den stabila rytmsektionen med den aktivt spelande Jerry Shirley (f.1952) på trummor och den framträdande Greg Ridley (1947-2003) på bas var oförändrad. Likaså stod bandets obestridliga själ, sångaren och gitarristen Steve Marriott (1947-1991) stadigt kvar vid rodret.

Smokin´ hamnade hos oss då min äldre bror ville utforska ny terräng och utöka sitt musikrevir. Han hade läst om Humble Pie i den brittiska rocktidningen New Musical Express och hört ett par låtar på radio vilket hade väckt en viss nyfikenhet hos honom. När han sedan en dag hade några tior extra (en lp kostade då omkring 24-30 mark, dvs. cirka 4-5 euro) och inte hittade något självklarare val i skivaffären kom han hem med Smokin´. Skivan kom att leva ett något besynnerligt liv hos oss. Den stod på sin plats i skivhyllan och poppade med jämna mellanrum upp någonstans, däremellan kunde den vara glömd och ligga i dvala under långa tider.

Det som gör Smokin´ så stark är att skivan är en balanserad helhet och en lyckad mix av de element som gör Humble Pie till en unik grupp med ett helt eget sound. Här finns tunga rocksånger, rhythm and bluesbitar, soulinfluerade stycken, ballader och ett par renodlade blueslåtar. Detta omväxlande och väl avvägda låtval utförs av ett synnerligen samspelt band där rytmsektionen får rejält med utrymme liksom även Clempsons smakfulla gitarrspel och där kronan på verket utgörs av Marriotts kraftiga och oefterhärmliga sång.

Höjdpunkterna är många på skivan. Några låtar värda att nämna är det svängiga soulinfluerade inledningsspåret ”Hot´n´Nasty” som anger ton och stämning för albumet, den tunga trögflytande ”The Fixer” med suveränt gitarrspel av Clempson och en majestätisk cover av Eddie Cochrans klassiska låt ”C´mon Everybody” som rullar fram likt ett hellångt godståg. Sida två på vinylen inleds med min absoluta favorit Humble Pie-låt, ”30 Days in the Hole” där allt är perfekt; uppkäftigt attitydfullt gitarrspel, oöverträffad sång och ett allmänt ös som får en på utmärkt humör. Värda att nämna är även den närapå nio minuter långa långsamma blueslåten ”I Wonder” – en utmanare till Led Zeppelins ”Since I´ve Been Loving You” – i vilken hela bandet får glänsa samt det avslutande hårdrockspåret ”Sweet Peace and Time” där Humble Pie vräker på som bara detta band kunde när det var som bäst.

Kort sammanfattat är Smokin´ en platta utan svagheter. Skivan är definitivt en klassiker och Humble Pie ett sällsynt ärligt och uppriktigt band som man gärna unnade mera uppmärksamhet och uppskattning. I tiden var bandet en av de stora liveattraktionerna och den som vill höra mer gör klokt i att leta rätt på några liveinspelningar för en mera energisk grupp på scen får man leta efter.

Högt på min önskelista står en remaster-utgåva av Smokin´, gärna med litet icke-tidigare publicerat bonusmaterial och den sedvanliga uttömmande essän i broschyren. I väntan på den får man nöja sig med och njuta av den utgåva som finns.

Nedan några smakbitar:

30 Days in the Hole
http://youtu.be/sdXjm8pZMws
 
I Wonder
http://youtu.be/_-FO9tCJlQg
 
Hot ´n´Nasty
http://youtu.be/WWjiyRFtJlY

fredag 27 september 2013

Nina Burton: Flodernas bok

Ibland när man läser får man uppleva något extraordinärt, en känsla av att allt är helt rätt och riktigt och att världen, trots allt, är en underbar plats. Detta behagliga tillstånd, som börjar med en varm förnimmelse i magen, sprider sig för att slutligen kännas i hela kroppen. Andningen blir lugn, pulsen börjar slå långsammare och man betraktar omgivningen genom ett inre eller synligt leende.

En litterär bekantskap som kulminerade i ett dylikt välbehag inleddes för drygt tio år sedan då min mentor och vän Folke Isaksson (1927-2013) rekommenderade läsningen av Nina Burtons (f. 1946) fantastiska bok Det som muser viskat i vilken hon skriver intressant, klokt och insiktsfullt om skapande och kreativitet.

Som vanligt ledde det ena till det andra och en annan titel som Isaksson rekommenderade var den prisade Resans syster, poesin där Burton gör en fullkomligt sagolik poesiresa kors och tvärs i Europa. Därefter läste jag med stor behållning hennes tre diktsamlingar Bakom den gröna dörren, De röda minustalen och Ett svar i 24 skärvor.

I Det splittrade alfabetet för Burton ihop humanismen med naturvetenskapen, i Den hundrade poeten ledsagar hon läsaren genom fem decennier av svensk poesi och i den majestätiska Den nya kvinnostaden porträtterar hon betydande kvinnor under tvåtusen år.

Detta var mitt utgångsläge då jag första gången tog Flodernas bok i min hand och tummade litet nyfiket på den och funderade på hur och vad Burton skulle skriva om dessa betydande europeiska vattenvägar. Till sin yttre utformning är boken vacker, för att inte säga läcker, och då jag slog upp några uppslag på måfå och snubblade över ett par bilder retades min läsaptit ytterligare.

Jag slog mig ner i min gröna läsfåtölj, reserverade gott om tid och bläddrade fram till inledningen. Efter att ha läst de första raderna insåg jag att det skulle bli svårt att lägga ifrån sig boken, samtidigt tvingade jag mig själv att läsa långsamt och med omtanke för att dra ut på njutningen och säkert uppfatta alla detaljer och nyanser i språket.

Nina Burtons första resa följer Rhônefloden från dess början uppe i Rhôneglaciären fram till utloppet i Medelhavet. Därefter reser hon längs Rhenfloden från dess begynnelse i Alperna tills den förgrenar sig i närheten av Hollandskusten och slutligen rinner ut på flera platser i Nordsjön. I den avslutande resan söker hon upp källorna till Themsen för att färdas längs denna flod fram till dess utlopp i Nordsjön, öster om London.

På grund av flodernas skilda karaktärer ledsagar Burton läsaren på tre mycket varierande resor. Det som gör Burtons skildring extra givande är den nyfikenhet och vetgirighet som styr henne, hon reser som man alltid borde kunna resa, med vidöppna sinnen. Då man till detta lägger ett ansenligt mått kunskap och bildning i såväl humanistiska som naturvetenskapliga vetenskaper är slutresultatet hisnande i sin rikedom. Burton ser på ett härligt sätt, ser intressanta sammanhang, kopplar ihop oväntade saker och får med otroligt mycket av betydelse i sin text. Vidare visar hon hur det mesta hänger ihop med det mesta, en sann essäist i ordets bästa bemärkelse.

Då man kompletterar denna enorma kunskapsmängd och stilistiska begåvning med ett generöst sinne som mer än villigt delar med sig av sitt vetande sitter man hänförd med detta ymnighetshorn till bok, ur vilket Burton öser fakta om geografi, miljö, historia, näringsliv och kultur. Vad mer kan man önska sig av en essäistisk reseskildring?

Flodernas bok är en härlig bildningsresa, en fantastisk länsstolsresa och en bok som lockar ut en på flodresa, jag är imponerad och förstummad. Det enda jag kan säga är, läs Nina Burtons genomkloka bok, för mycket bättre kan det inte bli.

fredag 20 september 2013

Veronika Ringbom: Hög himmel

Inspirerad av läsningen av Nina Burtons underbara och kloka Flodernas bok greps jag av lust att presentera en bild av det anspråkslösa vattendrag som flyter genom min hemstad, Reso å. Denna å är ställvis inte mer än ett dike men trots det full av liv och omväxling. Den kan under sin några kilometer långa färd mot sin slutpunkt i ett sund norr om ön Runsala strömma vilt och närapå svämma över vid snösmältningen eller efter häftiga regnperioder medan den vid svår och långvarig torka kan stanna upp och flyta grund, trög och grumlig.

Ån drar sitt slingrande streck smal, svårupptäckt och obemärkt genom landskapet. Den börjar som Rusko å, byter under vägen namn till Reso å, följer åkermark, småhusbebyggelse, slungar sig under motorvägen och rinner slutligen ut bredvid industriområdet invid Åbo hamn.

Den som söker sig ner till åns stränder får sin belöning för är man rätt inställd kan detta minimalistiska stråk ge samma upplevelse som ett större vattendrag. Ån är sig aldrig lik från gång till gång, det är aldrig samma vatten som flyter förbi två gånger och stannar man upp för ett ögonblick ser man att det hela tiden händer något kring vattnet.

När våra barn var yngre brukade de nu och då vid högre vattenstånd fiska längs ån och vår äldsta son har dragit upp en gädda på över ett kilo ur ån, i den bredare bassängen bredvid motorvägen.

Min hustru och jag har både flanerat och cyklat längs åns fåra vid olika årstider och varierande tidpunkter av dygnet. En gång grävde vi upp ett nödvuxet exemplar av Brinnande kärlek (Lychnis chalcedonica) som vi planterade i vår egen trädgård. Efter flera år av omsorg har perennen vuxit sig stor och blommar rikligt varje sommar.

 

En konstnär som på ett suveränt och beundransvärt sätt plockat fram något magiskt i detta vattendrag är den kända Åbografikern Veronika Ringbom. Hon var en tid bosatt i Reso och gjorde år 2007 en svit stora grafiska blad med motiv från Reso å. Då min hustru och jag såg ”Hög himmel” i konstnärens arbetsrum blev vi omedelbart förtjusta i verket.

Bilden är kraftig i färgerna och Ringbom tar med en, till synes, självklar enkelhet fasta på det karakteristiska i trakten; landskapets konturer, växtlighet, höjdskillnader och övriga kännetecknen som är typiska för ån. Dessa drar hon mästerligt upp med några exakta linjer och slutresultatet är ett storslaget konstverk fullt av rörelse och nyanser.

”Hög himmel” hänger stilfullt inramat på vår vägg som ett konkret vittnesmål om hur en konstnär med tillräckligt känslig blick finner motiv värda att återge i en miljö som de flesta rusar förbi i sin brådska. Med detta verk har Ringbom inte enbart återgett något oväntat, hon har även gett Resoborna anledning att upptäcka och vara stolta över sin å och sålunda bidragit till ortsbornas välbefinnande.

fredag 13 september 2013

Katedral i dimma

Den nyskördade vasst gulstubbiga gränsåkern stinn av morgondimma
det gröna och det gula huset vid skogsranden flyter fritt i mjölkmolnet
På andra sidan vägen breder de grå konturlösa köphallarna ut sig
sjunker allt djupare genom den uppmjukade markytan
Måhända för att erbjuda köpmöjlighet till dem i underjorden?

Bron över järnvägen svårupptäckt i det gräddgula morgonljuset
solens breda målarrulle stryker ut diset i laserande toner
Katedralens torn vaskas av den drypande vispgräddstjockan
ett arla skumbad som rensar fågelspillning, sot och föroreningar
Månntro även kristendomen blir renare därefter?

fredag 6 september 2013

Mälarresa

De sista dagarna i juli gjorde min fru och jag en tur runt Mälaren. Efter att alltför ofta ha gjort resor där det mesta av tiden gått åt till långa förflyttningar med bil innebar detta ett välkommet alternativ. Körsträckorna var korta och dessutom fanns det mycket att se i dessa historiska trakter.

Vår rutt följde E18 från Stockholm till Enköping där vi gjorde ett första uppehåll tidigt på morgonen och flanerade omkring i den pittoreska småstaden. Viktiga punkter var stränderna längs ån, kyrkoruinen och för mig som litteraturintresserad, Fridegårdsparken.

Vidare till Västerås där vi tog in på det hemtrevliga hotell Arkad. Under dagen besökte vi bland annat den betagande Kyrkbacken och domkyrkan som Tomas Tranströmer skriver stämningsfullt om i dikten ”Kort paus i orgelkonserten” som inleder en av hans viktigaste samlingar, Det vilda torget. Vi bekantade oss också med Tomas Tranströmers stenpoesi runt om i centrum samt poetens plats utanför biblioteket.

Följande dag körde vi till Hallstahammar, det förtjusande Köping med det fantastiska promenadstråket längs ån, det gemytliga Arboga, Kungsör och dagens slutmål Eskilstuna. Där övernattade vi på det Clash-inspirerade Comfort Hotel Eskilstuna invid ån. I närheten låg det av Paul Hedqvist planerade Vattenpalatset och mitt emot den majestätiska Klosters kyrka i rödtegel med tunga dubbeltorn.

Dag tre inledde vi med en stadspromenad i Eskilstuna eftersom det hade spöregnad föregående dag. Därefter körde vi till den magiska Sigurdsristningen i Sundbyholm där kontakten med det som varit blev konkret och växte till en starkt emotionell, närapå religiös upplevelse. Sedan till den monumentala Jäders kyrka mitt ute på landsbygden, färdigställd under stormaktstiden på 1600-talet. Följande stopp var vid kyrkan i Kjula och 1100-talskyrkan i Härad, en annan högtidlig stund.

Dagen fortsatte med ett besök i katedralen i Strängnäs, nära besläktad med vår egen Åbo domkyrka, därefter Gripsholms slott och Mariefred där den väl bevarade Kärnbo kyrkoruin i grov sten bjöd på en närapå lika hisnande upplevelse som Sigurdsristningen.

Från Mariefred körde vi till Stockholm och Värtahamnen med en kort paus för en kopp kaffe på en mack i Södertälje. Detta i all korthet. Nedan några bilder.

Enköping
 Entrén till Fridegårdsparken i Enköping
 Kyrkbacken i Västerås
 Västerås domkyrka
 Tomas Tranströmers plats i Västerås
 Promenadstråket längs ån i Köping
 Torget i Arboga
 Eskilstuna stadsmuseum
 Vattenpalatset i Eskilstuna
 Klosters kyrka i Eskilstuna
 Sigurdsristningen i Sundbyholm
 Kyrkan i Härad
 Strängnäs domkyrka
 Strängnäs
 Mariefred
 Kärnbo kyrkoruin i Mariefred