En litterär bekantskap som kulminerade i ett dylikt
välbehag inleddes för drygt tio år sedan då min mentor och vän Folke Isaksson
(1927-2013) rekommenderade läsningen av Nina Burtons (f. 1946) fantastiska bok Det som muser viskat i vilken hon skriver intressant, klokt och
insiktsfullt om skapande och kreativitet.
Som vanligt ledde det ena till det andra och en annan
titel som Isaksson rekommenderade var den prisade Resans syster, poesin där Burton gör en fullkomligt sagolik
poesiresa kors och tvärs i Europa. Därefter
läste jag med stor behållning hennes tre diktsamlingar Bakom den gröna dörren, De röda minustalen och Ett svar i 24 skärvor.
I Det splittrade
alfabetet för Burton ihop humanismen med naturvetenskapen, i Den hundrade poeten ledsagar hon läsaren
genom fem decennier av svensk poesi och i den majestätiska Den nya kvinnostaden porträtterar hon betydande kvinnor under
tvåtusen år.
Detta var mitt utgångsläge då jag första gången tog Flodernas bok i min hand och tummade
litet nyfiket på den och funderade på hur och vad Burton skulle skriva om dessa
betydande europeiska vattenvägar. Till sin yttre utformning är boken vacker,
för att inte säga läcker, och då jag slog upp några uppslag på måfå och
snubblade över ett par bilder retades min läsaptit ytterligare.
Jag slog mig ner i min gröna läsfåtölj, reserverade gott
om tid och bläddrade fram till inledningen. Efter att ha läst de första raderna
insåg jag att det skulle bli svårt att lägga ifrån sig boken, samtidigt tvingade
jag mig själv att läsa långsamt och med omtanke för att dra ut på njutningen
och säkert uppfatta alla detaljer och nyanser i språket.
Nina Burtons första resa följer Rhônefloden från dess
början uppe i Rhôneglaciären fram till utloppet i Medelhavet. Därefter reser
hon längs Rhenfloden från dess begynnelse i Alperna tills den förgrenar sig i
närheten av Hollandskusten och slutligen rinner ut på flera platser i Nordsjön.
I den avslutande resan söker hon upp källorna till Themsen för att färdas längs
denna flod fram till dess utlopp i Nordsjön, öster om London.
På grund av flodernas skilda karaktärer ledsagar Burton
läsaren på tre mycket varierande resor. Det som gör Burtons skildring extra
givande är den nyfikenhet och vetgirighet som styr henne, hon reser som man alltid
borde kunna resa, med vidöppna sinnen. Då man till detta lägger ett ansenligt
mått kunskap och bildning i såväl humanistiska som naturvetenskapliga
vetenskaper är slutresultatet hisnande i sin rikedom. Burton ser på ett härligt
sätt, ser intressanta sammanhang, kopplar ihop oväntade saker och får med
otroligt mycket av betydelse i sin text. Vidare visar hon hur det mesta hänger
ihop med det mesta, en sann essäist i ordets bästa bemärkelse.
Då man kompletterar denna enorma kunskapsmängd och
stilistiska begåvning med ett generöst sinne som mer än villigt delar med sig
av sitt vetande sitter man hänförd med detta ymnighetshorn till bok, ur vilket
Burton öser fakta om geografi, miljö, historia, näringsliv och kultur. Vad mer
kan man önska sig av en essäistisk reseskildring?
Flodernas bok
är en härlig bildningsresa, en fantastisk länsstolsresa och en bok som lockar
ut en på flodresa, jag är imponerad och förstummad. Det enda jag kan säga är, läs
Nina Burtons genomkloka bok, för mycket bättre kan det inte bli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar