I
ett tidigare inlägg presenterade jag tre gamla Stockholmsbåtar och nu är det
dags för litet fortsättning. Även i detta fall är fartygen målade av min far
Håkan Sjöström.
Under
min barndom styrdes familjens promenader oftast till Åbo hamn så vi blev från
unga år vana vid att titta på fartyg och lära oss känna igen dem. Med tiden
blev man duktigare som betraktare och småningom insåg man att det fanns båtar
som var vackrare än andra och man började lägga märke till detaljer. Ett fartyg
kunde ha vackert skrov, ett annat harmonisk överbyggnad, ett tredje snyggt
skulpterad skorsten, ja man kunde fastna för nästan vilken enskildhet som
helst.
De
passagerarfartyg som presenteras är min barndoms Stockholmsbåtar. Samtliga
trafikerade på rutten Åbo-Stockholm Skeppsbron under 1960-talet och fram till
mitten av 1970-talet. Under dessa år körde passagerarfartygen och bilfärjorna parallellt
innan de större kombinerade bil- och passagerarfärjorna tog över helt och
hållet.
Den
gulmålade Åboångaren Bore är särskilt viktig för oss Åbobor för hon var under
mera än tio år den lokala redarens, Hans von Rettig, stolthet och flaggskepp.
Därför är vi idag glada och lyckliga över att ha fartyget tillbaka i hemhamnen
igen, även om hon inte längre seglar utan fungerar som restaurang och hotell.
Bore trafikerade rutten Åbo-Stockholm under åren 1960-76. Då vår familj i min
barndom gjorde ett par resor till min moster och mina kusiner i Stockholm åkte
vi med Bore, men jag var så liten då att jag inte har några minnen av dessa
färder, blott vetskapen om dem.
På
den andra bilden är Svea Jarl på utgående från Stockholm med kurs mot Åbo. Hon
trafikerade på rutten från och med år 1962. Själv åkte jag aldrig med Svea Jarl
och därför kom hon att förbli som en ouppnåelig och hemlighetsfull dam för mig.
Längre fram avtog mitt intresse för Svea Jarl till förmån för, den enligt mitt
tycke vackraste Stockholmsbåten genom tiderna, Birger Jarl.
Mitt
starkaste minne av Svea Jarl är förknippat med ett besök som en av min fars
vänner gjorde till Åbo i slutet av 1960-talet. Då körde vi honom till båten flera
timmar före avgång men eftersom han kände kaptenen på Svea Jarl lyckades han
tala sig ombord långt tidigare än de övriga passagerarna och far och jag fick
följa med och se oss runt litet. Det enda jag minns av interiören var en palm
av något slag vid entrédäcket och att jag tyckte att allt såg så lyxigt och
fint ut i mörkt ädelträ.
Det
tredje fartyget är FÅA:s Ilmatar som trafikerade på linjen Åbo-Stockholm från
1964 framåt. Hon kom att bli det sista renodlade passagerarfartyget som byggdes
för denna trafik. Efter det var det bildäck över hela fartygets längd och bredd
med för- och akterport som gällde. Ilmatar väckte aldrig några större passioner
hos mig men hon hade en smäcker och synnerligt vackert skuren stäv.
Ilmatar
förlängdes på 1970-talet och trafikerade rutten
Helsingfors-Köpenhamn-Travemünde för att sedan säljas till kryssningsfartyg. Sommaren
1975 gjorde vi en resa till Köpenhamn och då åkte vi hem med Ilmatar. Jag
kommer ihåg att den hade ett fantastiskt fint promenaddäck som man kunde gå
runt hela fartyget på, och sålunda även ha utsikt förut. En annan rolig detalj
var ventilen i akterspegeln i ändan av en hyttkorridor. Här stod jag långa
stunder med min äldre bror och betraktade fartygets aktersvall.
När
dessa tre passagerarbåtar togs ur trafik var en epok avslutad. Hur många har
inte sett någon av de många fina bilderna av Skeppsbron med ett eller flera passagerarfartyg
liggande i hamn mot Gamla Stans oemotståndliga siluett. Det kallar jag
fartygsromantik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar