Det händer inte alltför ofta att jag läser en roman flera
gånger. Några av Eyvind Johnsons stora verk som Strändernas svall, Drömmar om
rosor och eld och Hans nådes tid har jag läst flera gånger,
likaså Björn Larssons fantastiska bok Drömmar
vid havet som jag tycker är en av de viktigaste böckerna som skrivits under
de senaste 20 åren och som även väckt väl förtjänt uppmärksamhet utanför
Sveriges gränser (sannolikt mera än i hemlandet).
En roman som jag beslöt att läsa om var Arnes kiosk av Karin Stensdotter. Jag
har alltid tyckt väldigt bra om min pocketutgåva av boken, inte minst på grund
av den skickligt och vackert illustrerade pärmbilden som jag mer än gärna
skulle ha som tavla på min vägg. Bilden lockar till läsning, den anger
grundtonen för romanen och är visuellt synnerligen tilldragande med
förortshusen i den skogbeklädda omgivningen.
Arnes kiosk
tilltalade mig mycket vid den första läsningen för ett par år sedan och nu
kände jag att det var dags att ta reda på om boken fortfarande var lika bra som
jag kom ihåg den, eller om tiden enbart hade förgyllt min hågkomst. Det
intressanta med omläsningar är att man inte på förhand kan veta vilka böcker
som bäst tål tidens slitage. Ibland kan det hända att en bok man upplevt som
mycket bra vid den första läsningen förlorar något i intensitet och styrka vid
en andra läsning. Det har jag varit med om vid några tillfällen.
Till min stora glädje skedde det motsatta i detta fall,
den andra läsningen blev en ännu större upplevelse än den första. Boken hade väntat
tålmodigt ett par år i hyllan och vuxit ränta. Jag läste inte längre samma Arnes kiosk, utan en roman som ökat avsevärt
i konstnärligt värde, likt ett rätt lagrat vin av hög kvalitet.
Det som gjorde det största intrycket på mig var den
språkliga och innehållsliga otvungenheten, så enkelt kan det vara att skriva en
berättelse när man vet att man har en bra historia att komma med. Språket är
fullkomligt självklart, naturligt och ohämmat, kristallklart som en livfullt
framflytande fjällbäck. Stensdotter krånglar inte till sitt språk utan skriver
en otroligt ren och fin prosa och suverän dialog där personernas ålder och
sociala tillhörighet kommer till uttryck på ett sätt som är trovärdigt och
låter helt rätt. Hon vet vad hon skriver om, hon känner sina personer utan och
innan.
Vidare är boken stilfullt uppbyggd på tre lika viktiga
och starka huvudteman; den är en Stockholmsroman, en konstnärsroman och en
kärleksroman. Lika väl som Stensdotter känner sina personer känner hon den
konstnärsvärld de rör sig i och som kronan på verket målar hon fram ett
synnerligen stämningsfullt Stockholm vid olika årstider, med varierande ljus-
och väderleksförhållanden. Man blir hänförd av miljöskildringen, man ser
byggnaderna framför sig, man promenerar bredvid personerna längs gatorna, man
känner dofter och hör ljud, man blir helt enkelt på gott humör av atmosfären
och stämningsläget som råder i romanen. Och Stensdotter blir aldrig långrandig
eller övertydlig, utan hon lyckas i sin balansgång att måla med tillräckligt
många – men samtidigt tillräckligt få – rätt valda träffsäkra ord. Till exempel
varje arkitektonisk detalj som tas upp fyller en funktion, allt tjänar helheten
och för berättelsen framåt, vilket inte låter sig göras alldeles enkelt.
Om jag fick välja ut en samtida roman som obligatorisk
läsning för samtliga läskunniga tror jag att jag valde Arnes kiosk. Den är ljus och lycklig även när den är vemodig och
den är romankonst när den är som bäst. Ett mästerverk av en enastående ord- och
bildkonstnär. Min uppmaning till alla som letar efter en oförglömlig
läsupplevelse: läs Arnes kiosk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar