I mitt senaste inlägg lovade jag en fortsättning på temat
i något skede. Läsningen av politiska biografier ledde rätt snart vidare till
läsning av levnadsteckningar över intressanta konstnärer, främst musiker. Två
inspirerande verk som fick snöbollen i rullning var Jack Bruce självbiografi Composing Himself. The Authorised
Biography (2010) och John Fogertys Fortunate Son. My Life, My Music (2015). Efter det var hungern väckt.
En höjdare inom genren, som uppvisar litterära ambitioner
och kvaliteter, är Galadrielle Allmans bok Please
Be With Me: A Song For My Father Duane Allman (2014). Allman skriver en
vacker, gripande och uppriktig bok om sin far som hon aldrig fick möjlighet att
lära känna eftersom han gick bort då hon var endast ett par år gammal.
Galadrielle Allman har genom omsorgsfullt arbete och intervjuer återskapat sin
fars korta, intensiva liv.
Eftersom Cream tillhört mina favoritband sedan mer än
fyra decennier var det naturligt att komplettera läsningen av Jack Bruce
memoarer med Ginger Bakers Hellraiser.
The Autobiography Of The World´s Greatest Drummer (2010), vars titel säger
en hel del om Bakers självförtroende. Denna något egensinniga självbiografi bekräftar
att Baker inte alltid är världens enklaste person att komma överens med. Väl inne på ämnet Cream ville jag även läsa Eric Claptons
berättelse om sitt liv, Clapton. The
Autobiography (2007). Clapton berättar utlämnande och utan att försköna om
sitt liv, sitt missbruk av både narkotika och alkohol, och framför allt om sitt
musicerande. Det fina med boken är att Clapton inte blir sentimental eller
fylld av självömkan även om han hade anledning till det. Vidare känner man som
läsare glädje över att han slutligen återerövrar värdigheten i sin tillvaro.
Vill man ta del av en underhållande, ärlig och mustigt
berättad självbiografi skall man läsa Miles Davis klassiska Miles. The Autobiography (1989). Man kan
närapå höra hur han berättar om sitt liv och om jazzens utveckling med sin hest
viskande röst. Läsaren får på första parkett ta del av fem decennier
musikhistoria och möta samtliga av tidens största jazzmusiker. En genialt
skriven och mycket rolig bok som är lika fängslande och intensiv från den
första sidan fram till den avslutande punkten.
Fleetwood Mac har jag följt sedan albumet Rumours kom ut. Intresset för bandet
fördjupades genast och inom kort var jag bekant med hela dess produktion, allt
från den första tiden med Peter Green, mellanperioden med den idag bortglömda,
men ytterst begåvade, gitarristen Danny Kirwan och åren med amerikanen Bob
Welch samt supergruppen som uppnådde de största kommersiella framgångarna.
Därför var det en självklarhet att läsa vad Mick Fleetwood har att berätta om
detta seglivade band i sin bok Play On.
The Autobiography (2014).
Tjejgruppen The Runaways hörde ungdomen till, dessa flitigt
avbildade, fräckt provocerande rockbrudar. Den mest talangfulla musikern i
bandet var sologitarristen Lita Ford som längre fram kom att göra en
framgångsrik solokarriär. Om allt detta och mycket annat intressant skriver hon
modigt i den ytterst läsvärda Living Like
A Runaway. A Memoir (2016).
En fin och väl skriven självbiografi är Chrissie Hyndes Reckless. My Life As A Pretender (2015).
Precis som Galadrielle Allman har Hynde klara och tydliga litterära ambitioner,
hon skriver mer än en självbiografi, hon väver in sin livshistoria i en större
berättelse och hon gör det suveränt. Det är fråga om en skicklig och begåvad
skribent som noggrant väljer, värderar och väger sina ord för att finna det
rätta uttryckssättet. Njutbar läsning om en turbulent och omstörtande tid för rockmusiken
då det gamla raserades för att ge plats åt punkrocken och nya vågen.
Andy Powell från Wishbone Ash är en gitarrist jag
uppskattar högt och i mer än 45 år har han hållit liv i bandet som kommit att
bli hans livsverk. Hans Eyes Wide Open. True
Tales Of A Wishbone Ash Warrior (2015) är en mycket intressant bok om ett
band som med lite mera tur, och bättre marknadsföring(?), kunde ha varit ett av
de allra största. Kvaliteten på låtarna håller måttet, de två gitarristernas
samspel är alltid utomordentligt och albumet Argus är ett av de bästa från 1970-talet. För mig som finländare
får Powells bok en extra krydda av att både Ben Granfelt och Muddy Manninen har
spelat/spelar i bandet.
Slutligen vill jag nämna Robbie Robertsons Testimony (2016) i vilken han skriver om
sin uppväxt, ungdom och fram till 1976 då The Band avslutade sin fantastiska
karriär med The Last Waltz. Jämför man
Robertsons bok med Levon Helms This
Wheel´s On Fire. Levon Helm And The Story Of The Band (2000) noterar man att Robertson är ute efter en
försoning, han vill förklara sig och lägga visa saker tillrätta. Utöver det är
han en mycket duktig berättare som fängslar, stundvis trollbinder, sin läsare
vilket kanske inte är alltför förvånande då man betänker hans talang som
låtskrivare och förmedlare av något djupt och genuint amerikanskt.
Ett sammanfattande och gemensamt positivt drag för
samtliga ovan nämnda böcker är att de verkar vara ärligt och uppriktigt
berättade. De som skriver om sitt liv har uppnått en ålder och mogenhet då man
inte längre är i behov av att försköna det som varit utan vill och vågar
berätta så sanningsenligt som möjligt. Detta bidrar i bästa fall till en ökad
trovärdighet, även om det alltid är problematiskt att blicka bakåt och berätta
om tider som varit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar