Ibland får man vara med om en holistisk konstupplevelse,
en tilldragelse som för tankarna till ett allkonstverk där flera sinnen blir
stimulerade på en och samma gång. Då jag besökte Dansteater ERI i Åbo den 30
oktober för att se teaterns 25-årsjubileumsföreställning, baletten Julia &
Julia, erfor jag just detta.
Den oförklarliga, något magiska, känsla och stämning som
ofta infaller vid en exceptionellt lyckad konstupplevelse vidtog genast från
det jag trädde in i teaterns hemtrevliga röd- och vitmålade aula. Medan jag
satt och väntade på att föreställningen skulle börja lät jag mig ströva bakåt i
teaterns historia genom att se på affischerna som pryder väggarna. Samtidigt
märkte jag hur den jäktiga världen utanför kändes allt mera avlägsen, hur
pulsen blev långsammare och sinnena mottagliga.
Snart var det dags att förflytta sig in i den intima
teatersalongen och som vanligt gick jag längst in och högst upp. Jag slog mig
ner i en av de röda fåtöljerna och lät blicken svepa över den förvånansvärt
djupa scenen. Salen var inom kort fylld till sista plats, belysningen släcktes
och salongen drog andan innan föreställningen började.
I baletten Julia & Julia smälter musik, dans, kläder,
dekor och ljus ihop till en helhet där summan växer sig större än de enskilda
delarna. Eftersom det är fråga om dansteater är självfallet musiken och dansen
viktigast, men det är så gott som omöjligt att rangordna dessa sinsemellan.
Såsom alltid när det gäller Dansteater ERI är dansarna otroligt skickliga,
koreografin effektfull, gripande och starkt talande. Den fantastiska Plus
Ensemble bestående av cello, dragspel, klarinett och violin tolkade den
expressiva musiken på ett suveränt sätt.
Baletten är uppdelad i två akter. I den första akten
upptäcker Julia och Julia varandra och blir förälskade. Denna uppspelta glädje
är kraftfullt skildrad av Tiina Lindfors och Anneke Lönnroth. Akten slutar med
att Julia och Julia blir hämtade av sina män och tvungna att återvända till
sitt inrutade och förutbestämda liv som hustrur.
I den andra akten flyter det konkreta ut i ett mera
abstrakt och symbolmättat skeende. Färgskalan på dräkterna gick i rött och
svart i den första akten medan huvudpersonerna i den andra akten är klädda i
vitt. De två kvinnorna som inte gjort något fel, endast älskat varandra, blir
syndabockar och offer medan galenskapen och infernot i världen eskalerar. Man
förföljer och fördömer kärleken medan hatet får flöda fritt och fördomarna
frodas.
I takt med att handlingen blir svartare intensifieras
danskonsten och blir skärande vacker, stundvis närapå outhärdlig. Fördomarna
och hatet går så långt att det som började med att man fördömde och förbjöd
kärlek utmynnar i hat så gränslöst som koncentrationsläger och övrigt
utstuderat förtryck och förintande.
Denna ofördragsamhet och förföljelse leder till att Julia
och Julia först i döden kan älska varandra ostört och i fred. Före det får de
endast korta stulna ögonblick tillsammans innan de dras tillbaka in i
intoleransens konvention. Baletten är även visuellt mycket stark. Ljuset, djupet i
scenen, färgerna och slutligen det nerramlande fängelset åstadkommer stundvis
hisnande vackra, stundvis fysiskt obehagliga förnimmelser.
Baletten Julia & Julia är en synnerligen laddad
föreställning av en teater som aldrig skyggat för att ta ställning. En av
Dansteater ERIs många styrkor ligger i detta engagemang och det är bland annat därför
den är min favoritteater i Åbo; man vet att en föreställning av ERI aldrig
lämnar en oberörd. Ibland väljer ERI humorn som uttrycksform och ibland en
tyngre och mer seriös form men det konstnärliga kompromissar man aldrig med. Man
kan inget annat än bejubla den livskraftiga, och alltid lika angelägna och
aktuella dansteater som Tiina Lindfors, Lassi Sairela och Eeva Soini grundade
år 1989.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar