I flera år hade min hustru och jag gått och funderat på
att skaffa en liten aktersparkare till roddbåten i aluminium och i juli slog vi
till och köpte en förmånlig motor på fem hästkrafter. Vi ville inte längre
enbart vara beroende av årkraft utan få en möjlighet att vidga vårt
vattenrevir.
Genast efter inköpet gjorde vi ett antal båtturer
utgående från hemstranden i Pölsböleviken i Pargas. En vindstilla högsommardag
körde vi nöjda och barnsligt uppspelta ut från viken, därefter korsade vi
Suninsalmi och styrde vidare mot Harvarö. Snart hade vi Önsholm till vänster
och udden Isonokka på Harvarö till höger. På den sist nämnda udden finns ett
sagolikt vackert äldre sommarställe med ljusgrön strandbastu och en stor rabatt
dagliljor som lyser brandgul långt ut på sjön.
Det fina stället på Isonokka på Harvarö. |
Följande udde på Harvarö, snett emot pensionatet på
Önsholm, heter Myllynokka och här står den ståtliga vita byggnad som tillhör
gården Ratsula. Den långa viken, vid vilken Harvarö såg i tiden fanns, har sin
mynning här och den bergklädda udden med den kännspaka björken heter passande
nog Sahannokka. Dit har vi åkt flera gånger, båda land- och sjövägen, med väl
fylld kaffekorg och njutit av såväl korgens innehåll som av utsikten över det gröna
vattnet.
Berget med björken. |
När man kört så här långt kommer man ut på ett öppnare
vatten som heter Kaitvesi och ligger mellan Harvarö och Kustö. Mitt emot Sahannokka
i riktning mot Kustö finns den yttersta delen av Pargas och Kårlax, Långholm,
med den mjuka vassrika stranden i söder och en högre, något skrämmande strand
norrut mot Rävsundet. Om man fortsätter ytterligare en bit och tar sig närmare
strandlinjen på Kustö öppnar sig en otroligt vacker vy av Rävsundet i hela dess
längd med hängbron som blickfång. Denna dag lyste sundet och bron i ljusblå
toner.
Rävsundet med hängbron i bakgrunden. |
Vi åkte en stund till och närmade oss färdens mål, den
långsmala Mjölö som ligger mellan Harvarö, Kustö och Pikis. Dess yttersta udde
är vackert bergig och ses tydligt från vår brygga. Därför passade jag nu på att
titta i motsatt riktning för att långt i fjärran se hur allt smalnade av och bildade
en tratt in mot Pölsböleviken. Som barn stod vi ofta fascinerade på bryggan och
tittade mot Mjölö. Där hägrade äventyret, tänk om man en dag vågade sig så
långt som till den avlägsna, magiskt lysande Mjölö. Vid regnväder var det
särskilt spännande att stå på bryggan och spana för det kunde hända att det
ösregnade i Pikis och vid Mjölö medan den var solsken hos oss. Inte sällan
dånade även åskan och blixtkonturerna sicksackade tydliga ner från den blålila
molnmassan.
Det vackra berget på Mjölö. |
Fortsätter man framåt från denna ljusa bergudde kommer
man snart in i Pikisviken och till Kustö innersta udde där ruinerna ligger, men
det får bli en senare färd och berättelse.
Kustö, Mjölö och Pikis längst in på bilden. |
Denna dag valde vi att runda Mjölö och se på holmen, dess
natur och bebyggelse. Mjölö är intressant och varierande med en högsta punkt på
nordsidan som reser sig 40 meter över havsytan. Längs stränderna finns ett
antal sommarhus och i tiden har det även funnits en gård på holmen. Vi följde sundet och njöt av innerskärgårdens grönska och
närapå veka lummighet. Inom kort närmade vi oss den lilla holmens andra ända i
närheten av platsen där bron går över från Pikis till Harvarö. (Fram till
hösten 1998 var de drygt 200 fast boende invånarna på Harvarö beroende av en
liten gulmålad vajerfärja för att komma hem.)
Vi lämnade småningom bron bakom ryggen och styrde hemåt
längs den andra sidan av Mjölö. Strandlinjen är omväxlande med vassruggar,
några fina bergklackar och stundvis gammal åker- och ängsmark som nuddar
vattenbrynet. Mellan Harvarö och Mjölö löper ett ståtligt sund som på vissa
platser når ner till ett djup på 12-17 meter.
Bron från Pikis till Harvarö. |
Berikade med en mängd nya intryck åkte vi hem över det
glimrande vattengolvet för att inta en god lunch. Hur mycket kan man inte uppleva
på en väl utnyttjad timme? Runt matbordet började vi planera följande båttur
som skulle gå i en helt annan riktning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar