Bilder av olika slag har alltid fascinerat och tilltalat
mig. Jag njuter av att låta mig dras in i en bilds värld eller fängslas av den
stämning som råder i den. Det fina och roliga är att bilden inte alls behöver
vara artistisk eller ett konstverk för att uppfylla denna funktion. En
bruksbild som ett reklam- eller tidningsfoto kan väcka lika starka
associationer som en mästerligt utförd målning eller ett konstfoto (något som
självfallet är meningen med reklambilder).
Under min barndom tittade jag mycket på bilder av fartyg,
tåg och flyg. Det berodde på att min far var sysselsatt med fartyg medan min
äldre bror förutom fartyg även intresserade sig för tåg och flyg, inte minst i
form av byggsatser och hans modelljärnväg. Längre fram i livet utökades motivuppsättningen
och kan idag omfatta närapå vad som helst, huvudsaken att bilden är
tilldragande. Det jag själv i vuxen ålder ägnat mycket tid åt är stadsvyer,
arkitektur, landskap och naturbilder.
När vi flyttade till vårt hus i Reso på sommaren 2002
innebar det en stor förändring. Vi bodde inte längre i ett höghus utan hade ett
hus med trädgård och fick en möjlighet att uppfylla den finländska drömmen om
ett eget småhus. Flyttningen kom också att öppna ett antal övriga dörrar som fram
till dess kanske varit slutna eller endast öppna på glänt.
En sådan dörr som slogs upp på vid gavel var en
fördjupning och förvandling av mitt intresse för arkitektur och bebyggda
miljöer. I praktiken betydde det att jag började se på min omgivning med en för
mig ny och skarpare, mera iakttagande, blick än tidigare. Jag ville bli varse
om allt fint och sevärt i min omgivning, helst också där man kanske inte
omedelbart fick ögonen på det. Allt detta ville och försökte jag sedan föra vidare
i text och bild.
En biprodukt av detta projekt var att jag aktivt började
leta rätt på och betrakta tavlor med stadsmotiv. Jag ville se hur konstnärer
avbildade staden, inte minst min egen hemtrakt Åbo. Och eftersom ett så gott
som alltid i mitt fall leder till ett annat så var hungern att en gång kunna
köpa tavlor med stadsmotiv väckt före jag hann märka det.
Det första steget i den här riktningen tog jag på sensommaren
2002 då jag i en antikvitetsaffär som låg i hörnet av Multavierugatan och
Universitetsgatan bokstavligen nästan ramlade över en liten oljemålning. Bilden
fanns tillsammans med några hopplösa torgkonstmotiv i en korg ute på trottoaren
och kostade endast fem euro. Jag minns hur nöjd och uppeggad jag var över att
ha hittat ett Åbomotiv till detta löjligt låga pris.
Efter att ha haft bilden till inramning och hängt upp den
på väggen i vårt nya hem råkade mamman till en av vår mellersta sons vänner få
syn på den då hon hämtade hem sin son från ett besök hos oss. Hon log brett och
igenkännande för ett av husen på tavlan var hennes barndomshem. Hon frågade var
vi hade köpt tavlan och berättade litet om sin uppväxt i trakten.
Tavlan är (utgår jag ifrån) målad av en amatörkonstnär
som signerat bilden E. Tammi -55. Den avbildar strandlinjen i Korppolaisbacken,
nedanför Månsdottersparken, sedd mot Slottsfjärden och skeppsvarvet med Åbo
slott i bakgrunden. Inget märkvärdigt med tavlan i sig, annat än att den är ett
tidsdokument från mitten av 1950-talet. Trots det har bilden något som fångar
min uppmärksamhet och jag brukar ofta titta på den innan jag går ut genom
ytterdörren ovanför vilken tavlan har sin plats. Varje gång förflyttas jag
tillbaka till ett förgånget Åbo, så nära men ändå så fjärran.
För att visa utvecklingens gång lägger jag till ett
fotografi taget i oktober 2013 som i stort avbildar samma plats. Varvet med
dess fantastiska industrimiljö är sedan länge borta och det som nu fyller dessa
en gång av arbete ekande stränder är påkostade bostadshus med närhet till
vattnet. En livsform får ge sig för en annan. Vilken man föredrar och gillar
bättre är smaksak. Jag tilltalades av att ha det stora skeppsvarvet i staden,
tung metallindustri, tillverkning av stora fartyg. Det var riktigt liv länga
åns stränder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar