För att fortsätta litet kring det jag tog upp i mitt
senaste inlägg, att någon annan gör ett val i stället för man själv, kom jag att
tänka på en motsvarande episod. Även denna händelse hade en gynnsam och lycklig
utgång.
Som bekant kan det alltså vara givande och belönande att inte alltid kunna välja själv, utan att någon annan person, eller slumpen, tar hand om detta. För mig inträffade en dylik händelse efter att min farfar hade gått bort och min far ville dela med sig av hans kvarlåtenskap. Min farfar var ingen förmögen man och lämnade sålunda inte heller efter sig några större mängder föremål; ett fåtal möbler, ett antal kärl och bruksföremål men inte så mycket mer var det som fanns i boet.
Det som farfar, och sannolikt också farmor, tyckte om var
att unna sig något vackert nu och då och de hade en viss svaghet för konst och under
åren hade de skaffat några tavlor som prydde hemmet. Bland dessa fanns även ett
par fina dukar.
Den bild som föll på min lott var en tavla signerad år
1946 av den produktiva Åbokonstnären Niilo Latva (1898-1949). Latva arbetade i flera
tekniker men mest känd är han för sina oljemålningar och typiska motiv för
honom är landskap, stadsvyer, stilleben och porträtt. Själv har jag, sedan jag
ärvde tavlan efter min farfar, utökat min Niilo Latva-samling med några trevliga
oljemålningar med varierande motiv, en teckning från krigsåren och två träsnitt
från 1920-talet.
Tavlan jag fick i arv föreställer ett höstlandskap och
den har förståeligt nog följt med mig hela mitt liv eftersom den var alltid upphängd
på en synlig plats i farmors och farfars hem (senare i farfars lägenheter). Jag
har vuxit upp med att betrakta tavlan i den grova grå ramen och låta mig förflyttas
in i bilden som alltid känts underligt bekant och trygg.
Med grova penseldrag och i kraftiga, mättade färger har
Latva målat en liten väg på landsbygden. Bredvid vägen växer ett par
buskageaktiga träd och mellan dem öppnar sig en vy ut mot ett fält på vilket
man i bakgrunden skymtar en lada och ännu längre bort en skog. Över landskapet
vilar en klar, upplyst och vänligt varm hösthimmel. Det har i alla tider varit
enkelt för mig att identifiera mig med tavlans färger, konturer och växtlighet
och jag har alltid tilltalats av den ljusa och lyckliga stämning som råder på
bilden. Därför har jag velat placera detta landskap i min omedelbara omgivning,
i närheten av vårt sommarställe i Pargas, en bit utanför byn där gården hade
sina åkrar.
Till saken hör att Niilo Latva faktiskt har målat en del
bilder från Pargas vilket kan vara en förklaring till att vyn känns bekant. Jag
vill också tro att denna känsla av samhörighet med tavlans motiv kan ha
påverkat farmor och farfar då de köpte tavlan. Hur som helst kan jag gott och väl
leva med min hopfantiserade och romantiserande förklaring att de köpte tavlan
för att få med sig en bit av det älskade landskapet att se på under de långa
höst- och vintermånaderna då de var tvungna att vistas i sin stadslägenhet hela
tiden längtande ut till stugan i Pargas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar