En knapp vecka har förflutit sedan Sweden Prog Fest i
Bryggarsalen i Stockholm och den behagligt euforiska känslan sitter i. Banden
var i toppform och stämningen var familjär och välkomnande och jag vågar påstå att
alla vi som var på plats stortrivdes. Det enda tråkiga var att bandet Somewhere
blev tvunget att utebli på grund av sjukdom. Och vill man trots allt hitta
något negativt att säga om evenemanget är det att det gärna hade fått strömma
till mera publik.
Som musikintresserad åskådare kan man inte annat än känna
djup tacksamhet att det finns eldsjälar som Håkan Granat och Mats Jonason vilka
är beredda att arrangera dylika helt fantastiska sammankomster även om den
ekonomiska utgången kan vara osäker. Det kallar jag kärlek till musiken och
sann idealism, en inte alldeles vanlig egenskap längre i vår tråkigt
lönsamhetskalkylerande värld.
Kvällen inleddes av AnnaMy, en duktig sångare och
låtskrivare som släppte sitt debutalbum Woodpecker
i början av 2013. AnnaMy med ensemble var en positiv ny bekantskap, ett fräscht
folkigt inslag med en härlig retrokänsla. Med sig hade hon tre kunniga musiker
och en kompletterande kvinnlig röst. Man bjöd på fina låtar som klistrade sig
fast i minnet på lyssnaren och fick en att vilja höra mera. En behaglig och
lovande öppning.
AnnaMy
Därefter intog festivalens långväga gäster, det
genomsympatiska, Introitus från Dalarna scenen. Bandet bjöd på en spelglädje
och en genuint human värme som smittade av sig över hela salen och framkallade
ett välmående leende hos lyssnarna. Vilken fantastisk inställning till musiken
och vilken uppriktighet.
Introitus
Som jag nämnde i mitt förra inlägg reste jag i första
hand över för att lyssna på Misth och Astrakhan och följande grupp på scen var
Misth. Jag skrev att förväntningarna på Misth var högt ställda, inte mist när
det gällde Maria Rådstens sång. Konserten visade efter några inledande toner
att hela bandet infriade mina förväntningar galant. Gruppen bjöd på en
energisk, suverän spelning med två nya låtar och ett stort antal godbitar från
albumet. Bandet hade kul på scen och publiken stortrivdes, man kände att man
befann sig bland vänner.
Misth
En mycket intressant akt var duon Necromonkey som spelade
efter Misth på den mindre scenen. Necromonkey bjöd på tung och mörk musik med
massor av slagverk och klaviaturer kompletterade med ytterligare slagverk, bas
och sång. Dessa killar kommer man att höra av ännu har jag på känn, de har en
vision, en kompromisslös tro på sin sak som närmar sig en programförklaring.
När stora scen åter var klar för bruk klev kvällens
tyngsta rockband upp. Det stenhårda Abramis Brama bjöd på en show som gjorde en
andfådd. På facebook klassar de sin musik som ”svängtung 70-talsrock på
svenska” vilket säger det mesta. Inte för inte har bandet jämförts med de
svenska hårdrockpionjärerna November (om vilka jag skrivit ett inlägg den 22
februari 2013). Mest imponerad var jag av gitarristen P-O Anderssons raspiga gitarrsound,
kombinationen Gibson Les Paul och Marshall kan bara inte slå fel. När Andersson
dessutom visade sig vara en stormästare på gitarr var saken klar, dock utan att
glömma den enormt täta och välspelande rytmsektionen. Abramis Brama tävlade också
med Misth om kvällens mest energiska frontfigur. I diplomatins namn förklarar
jag duellen mellan Maria Rådsten och Ulf Torkelsson oavgjord.
Abramis Brama
När Astrakhan var redo att inleda sin konsert på lilla
scen började jag känna av en lång dag som börjat då Finlandsbåten kom till
Värtan klockan 6.10 på morgonen, och som nu efter mer än fem timmar av intensivt
musiklyssnande, en god måltid och några öl började ta ut sitt.
Astrakhan gjorde en enorm unplugged-spelning där låtarna
arrangerats ner i storlek och instrumentering. Gruppens koncentration och
närvaro på scen gjorde spelningen till en fullkomligt magisk händelse. Jörgen
Schelander ledde bandet mot seger bakom sin klaviatur och Alex Lycke gjorde än
en gång en fantastisk prestation.
Astrakhan
Till min stora glädje inledde bandet med ”NoMan Lane” och
bjöd utöver den på en hel rad fina stunder från det nya albumet. Man får hoppas
att det här bandet når den uppmärksamhet och publicitet som det är förtjänt av,
så unikt är det. Låtarna växte till sig i intensitet i detta minimalistiska
format, ett högt betyg för när man skalar av tillräckligt mycket blir bara
skelettet kvar, själva märgen i låten och det är i den som bröderna Schelander
funnit sin styrka. Imponerande.
Slutligen måste jag medge att jag missade kvällens sista
akt Gösta Berlings Saga, vilket säkert i efterhand var mycket korkat gjort. Men
just då, efter Astrakhan var jag för trött för att ta emot mera musik. Hur
gärna jag än hade velat och även om jag visste att det skulle vara bra så
lämnade jag Sweden Prog Fest här. Trött och salig vandrade jag de två kvarteren
till hotellet på Vanadisvägen, stupade i säng och sov som en griskulting till
långt in på söndagsmorgonen.
Än en gång ett stort tack till arrangörerna och samtliga
artister för att ni bjöd oss på en minnesvärd och givande kväll. Och man kan
bara önska att det blir en fjärde Sweden Prog Fest, årgång 2014, och att litet
flera då hittar festivalen. Den lämnar ingen kall och oberörd, en gemytligare
och skojigare tillställning får man leta efter.
Kan bara hålla med i allt du skriver i artikeln.
SvaraRaderaKul att läsa din recension av SPF 2013 så här dagen efter SPF 2016 när inlägget från 2013 dyker upp här på Facebook.
SvaraRaderaLite mäktigt att vi gjort det här i 6 år nu.
Åren går!
:)