fredag 26 april 2013

John Mayall´s Bluesbreakers: Crusade


Den brittiska bluesmusikern John Mayall gav i mitten av 1960-talet ut fyra epokgörande bluesalbum. Sviten inleddes 1966 med hans kanske bäst kända skiva, Bluesbreakers – John Mayall With Eric Clapton, på vilken den 21-åriga Clapton växer till sig som gitarrist och gör sig redo för uppdraget som fullt utvecklad gitarrhjälte i bandet Cream senare samma år.

Clapton ersattes av Peter Green som medverkar på albumet A Hard Road, utgivet i februari 1967. I rytmsektionen hade trummisen Hughie Flint blivit utbytt mot Aynsley Dunbar medan basisten John McVie alltjämt var kvar i gruppen.

John Mayalls arbetstakt var rask för redan i september 1967 hade han sin följande lp, Crusade, klar för publicering. Detta album anser jag vara höjdpunkten i Mayalls långa karriär. På Crusade är Bluesbreakers moget och fullgånget, samtliga låtar är starka, all tveksamhet är borta och alla eventuella ojämnheter är bortslipade. Det som återstår är ett praktfullt bluesalbum som tål både tidens stränga bedömning och vilken kritisk granskning som helst.

Vid det här laget hade Dunbar slutat och Keef Hartley satt bakom trummorna, Green hade likaså gått vidare och den unge Mick Taylor var ny gitarrist. Bandet hade också utökats med tenorsaxofonisten Chris Mercer och baritonsaxofonisten Rip Kant vilket öppnade för nya möjligheter och fördjupade musiken. Trotjänaren John McVie var fortfarande kvar, men slutade efter Crusade och följde Peter Green som nyss startat gruppen Fleetwood Mac.

Det som är mest imponerande och häpnadsväckande med Crusade är den mogenhet och insikt som Mick Taylor har i sitt spel som 17-18-åring. Han tar utan att tveka vid efter Clapton och Green och han gör det mästerligt. Allt han spelar på plattan är genomtänkt, nyanserat och stilrent.

Tack vare ett skickligt, tillförande utnyttjande av de resurser man har växer Crusade till en stark och väl genomförd helhet där musikerna stöder varandra och bidrar till att skapa något stort. Saxofonerna vidgar ljudbilden och ger musiken en ny dimension, ett nytt djup och en extra bredd. Det som också är fint med skivan är att soundet fjärmar sig från det tidigare 1960-talet och närmar sig 1970-talet.

Vill man plocka ut några höjdpunkter, i vilka Mick Taylor men självfallet även de övriga i bandet glänser, bör man nämna inledningsspåret ”Oh Pretty Woman” som anger ton, attityd och stämning för hela skivan, den sköna, tunga, långsamma bluesen ”My Time After a While” där McVies basspel är fenomenalt, likaså saxofonerna och det suveräna gitarrspelet. Bandet går vidare i den svängiga instrumentallåten ”Snowy Wood” där Taylor och McVie spelar snyggt ihop och sida ett avslutas med den långsamma ”Tears in My Eyes” som är ett av många exempel på hur skön Mayalls brittiska blues var när den var som bäst. Sida två kör igång med instrumentallåten ”Driving Sideways” i vilken Taylor än en gång presterar starkt och mångsidigt. Den emotionella höjdpunkten nås i Mayalls smärtsamt vackra och hjärtblödande hyllning till bluesmusikern J.B. Lenoir. Mot slutet rundar man av med en tung version av ”I Can´t Quit You Baby” som Led Zeppelin också inkluderade på sitt debutalbum ett år senare.

Då jag skrev om The Rolling Stones skiva Between the Buttons, även den utgiven 1967, utgjorde den ett exempel på den kommande psykedeliska eran inom pop- och rockmusiken. John Mayalls skiva från samma år, å sin sida, är en envis och målmedveten ståndpunkt för bluesen, han håller fast vid det han tror på och ger sig inte in på några experiment.

För den unga Mick Taylor innebar Crusade ett kliv ut i det klart lysande rampljuset. Han stannade kvar hos Mayall, förädlade sin talang, och medverkade på det sista Bluesbreakers albumet Bare Wires som gavs ut 1968. Efter det var den 20 år unga Mick Taylor redo för det största steget en musiker i Storbritannien kunde ta år 1969, att ersätta Brian Jones i The Rolling Stones.

Några låtar:
 
Oh Pretty Woman
http://youtu.be/jar9PaHgEEA

 
Driving Sideways
http://youtu.be/DjaYgH3ijbE

 
I Can´t Quit You Baby
http://youtu.be/pwkxy2cxYg8

 
The Death of J.B. Lenoir
http://youtu.be/zfRdHafgQQk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar