fredag 22 februari 2013

Hårdrockbandet November


Via en i musik mycket insatt arbetskamrat har jag under det gångna året kommit i kontakt med ett stort antal för mig nya band. Av dessa är de svenska psykedeliska och 1970-tals influerade hårdrockbanden Graveyard och Witchcraft de som jag kommit att gilla allra mest, liksom också amerikanska stonermetalgrupper som Kyuss, Sleep och Wo Fat.

Då jag lyssnar på Witchcraft och Graveyard kommer jag att tänka på gruppen November som anses vara ett av de första svenska hårdrockbanden. Den här krafttrion grundades i slutet av 1960-talet på en ungdomsgård i förorten Vällingby utanför Stockholm. Efter ett par byten av musiker, som bland annat inkluderade den brittiske gitarristen Snowy White (senare bland annat känd som gitarrist i Thin Lizzy på albumen Chinatown och Renegade och som turnégitarrist i Pink Floyd), fick November på hösten 1969 sin slutliga form och sitt namn. Bandet kom då att bestå av Christer Stålbrandt (bas & sång), Björn Inge (trummor & sång) och Richard Rolf (gitarr), var och en mycket duktig på sitt respektive instrument.

November väckte genast uppmärksamhet, inte minst för att de sjöng sin tunga bluesrock på svenska, och var snart ett flitigt turnerande band. De släppte sitt första album En ny tid är här på våren 1970. Skivan som är inspelad på mycket kort tid innehåller flera av de element som gruppen kom att förädla på den följande skivan. November ville också pröva sin musik utanför Sveriges gränser och gjorde ett antal spelningar i Danmark, Finland och Norge men även i England, Holland och Tyskland. I Finland uppträdde man ofta tillsammans med de kända finländska proggbanden Tasavallan Presidentti och Wigwam.

November kom tidigt in i mitt liv. Någon gång kring 1971-72 läste min äldre bror och jag en artikel om bandet i en finsk musiktidning vilken omedelbart väckte vårt intresse. Vi blev nyfikna på att få reda på hur denna svenska version av Cream lät men lyckades inte få tag på någon av gruppens plattor i vår hemstad Åbo. Därefter föll November i glömska och det kom att dröja fram till slutet av 1970-talet innan jag under en resa till Stockholm fick tag på gruppens mästerverk, 2:a November.

Vill man få reda på hur November lät på toppen av sin korta karriär rekommenderar jag att man lyssnar just på det andra albumet 2:a November som spelades in under våren 1971. Med den skivan, som är en av de viktiga och epokgörande inom svensk rockmusik, intar November en självskriven position som ett av de stora och betydelsefulla banden i Sverige.

Låturvalet är mångsidigt med oslagbara klassiker som den tungflytande ”Men mitt hjärta ska vara gjort av sten”, den svängigare ”Mina fotspår fylls av vatten”, den stora och något dystra balladen ”En lång dag är över”, skivans tyngsta låt, den tröga och majestätiska ”På väg”, den lättare Stockholmslåten ”Ganska långt från Sergel” med klar hitpotential och det avslutande spåret ”En ny tid är här” som vänder den tungsinta och dystra stämningen över i strålar av ljus och uppåtsträvande optimism.

Gruppen återvände till studion i december 1971 för att spela in sin tredje och sista lp 6:e November. Albumet är präglat av turnétrötthet och en underliggande dysterhet och förmår inte förmedla samma magi som det föregående albumet. Trots att 6:e November inte når samma svindlande höjder som 2:a November finns här några låtar av hög kvalitet som gör det värt besväret att ge albumet en chans.

År 1993 återförenades bandet för en spelning i Stockholm och år 2007 gjorde man några spelningar, bland annat ombord på ett av Silja Lines fartyg, i Stockholm och Örebro samt på Sweden Rock.

Den som önskar gå till källan när det gäller svensk hårdrock skall leta rätt på November och lyssna. Som bäst var November ett virtuost, kreativt och fördomsfritt band som trodde på sin musik och visade att man kunde uppnå en hög konstnärlig nivå även genom att spela hårdrock och till och med fast man sjöng på svenska.


Nedan några länkar till inspelningar med bandet.


Men mitt hjärta ska vara gjort av sten


 
Långt från Sergel


 
Mina fotspår fylls av vatten


 
Sekunder
http://youtu.be/uVBBG6gfYGA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar