fredag 7 december 2012

Free at Last - ett album tillkommet av kamratskap


Vid vissa tillfällen uppnår konsten ett plan högre än den skulle behöva göra för att fortfarande med klar marginal kunna betraktas som god konst. Under skapandeprocessen tillkommer eller tillförs något som medför att slutresultatet blir utöver det ordinära. För mig är plattan Free at Last av bandet Free ett dylikt exempel.

Under vintern 1972 hade bandet återförenats efter att ha varit splittrat i ungefär ett år. Orsaken till detta var de övriga medlemmarnas oro över gitarristen Paul Kossoffs (1950-1976) kraftigt försämrade hälsotillstånd till följd av ett långvarigt heroinmissbruk. Eftersom man visste att Kossoff hade varit lyckligast i Free beslöt man att ge bandet en andra chans.

Visserligen hade Kossoff varit i stånd att spela in den fina och nyanserat spelade plattan Kossoff/Kirke/Tetsu/Rabbit tillsammans med trummisen från Free, Simon Kirke, den japanske basisten Tetsu (senare basist i Rod Stewarts band Faces) och den Texasbördige keyboardisten John ”Rabbit” Bundrick.

De ledande låtskrivarna i Free, sångaren Paul Rodgers och basisten Andy Fraser hade också startat varsitt nytt band, Peace respektive Toby så alla var sysselsatta med nya projekt.

Det återförenade Free lyckades under svåra förhållanden, präglade av inre stridigheter och slitningar, spela in den oförglömliga plattan Free at Last, som kom att bli den första skivan av bandet jag skaffade. För mig är lp:n ett klart lysande bevis på ett heroiskt kamratskap där man lägger sitt ego åt sidan och ser kollektivet som viktigare än den egna personen. Det viktigaste var att få Paul Kossoff på rätt spår, meningsskiljaktigheterna mellan Rodgers och Fraser fick lov att vänta.

Låtarna är starka, soundet förnyat, klarare och modernare än på den föregående studioskivan Highway som kom ut år 1970. Den individ som med tyngden av sin auktoritet och sitt enorma personliga kunnande dominerar på skivan är sångaren Paul Rodgers, som förmodligen aldrig förr eller efter det här har låtit så övertygande på en skivinspelning. Man kan i varje låt höra den enorma känslomässiga laddning han lägger i sina tolkningar för att rädda detta kaotiska projekt, stundvis bär han ensam skivan vidare och han sviker aldrig. Det är på Free at Last som Rodgers utvecklas till den främsta rockvokalisten genom tiderna, något som han kunde föra vidare under sina år i supergruppen Bad Company.

Lyssna till hans enorma styrka och oslagbara fraseringskonst i öppningsspåret ”Catch a Train” eller i det minimalistiska pacifistiska mästerstycket ”Soldier Boy”. Skivan går vidare till den suggestiva ”Magic Ship” där Kossoffs tjutande gitarr går i hårresande dialog med Rodgers utsökta sång, sedan följer den mättade ”Sail On” och den snabbare ”Travellin´ Man” som avslutar sida ett.

Singeln från albumet ”Little Bit Of Love” öppnar sida två, en låt som hade förtjänt mera uppmärksamhet, och som jag på något vis, finner besläktad med den något udda Deep Purple-låten ”Never Before”.

Därefter utforskar Paul Rodgers sin roll som nybliven far i den hypnotiska ”Guardian Of The Universe” och den akustiska balladen ”Child”, två mycket personliga stycken. Det avslutande spåret heter förutsägande nog ”Goodbye” för det kom att bli den sista låt som originalhopsättningen av Free spelade in tillsammans. Det är en avskedets låt, vemodig och kraftfull och full av känsla, särskilt i gitarrspelet. Då bandet splittrades första gången efter det briljanta livealbumet Free Live avslutade man skivan med studioinspelningen ”Get Where I Belong” som var som en bön om förlåtelse för att det gick som det gick.

Efter Free at Last slutade basisten Andy Fraser i bandet för gott och ersattes av Tetsu och ”Rabbit” Bundrick. I den hopsättningen spelade man in ett sista studioalbum Heartbreaker där Free är mitt i steget upp till följande division, det som i våra dagar kallas för stadionklassen.

I mitt liv är Free at Last ett av de viktigaste albumen och ett självskrivet val på vilken lista som helst över de mest betydande skivorna. Jag kan inte låta bli att imponeras över den envishet och målmedvetenhet som bandet visar upp inför denna närapå omöjliga uppgift. De visste att det enda riktiga och anständiga i den situationen var att spela in skivan men processen var som en balansgång på slak lina, det pendlar mellan yttersta fragilitet och bräcklighet till Rodgers kaxighet och auktoritet och det kunnande som bandet skaffat sig under fyra år av intensivt spelande tillsammans. Det vilar något tragiskt och majestätiskt över plattan utöver det tidigare nämnda heroiska kamratskapet vilket gör den till ett obestridligt mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar