Det sega motlutet och en sista lång kurva på Kustölandet
öppnar dörren till skärgården. Då man kommer ut ur kurvan är man på den fina
50-år gamla hängbron med de ståtliga pylonerna. Bron slår sitt spann över
Rävsundet och överfarten innebär en förflyttning från stadsmiljön med periferi
till det öppnare och vidare skärgårdslandskapet.
Det breda Rävsundet sträcker sin rygg ut mot större och
öppnare vatten i sydväst, medan det i nordostlig riktning leder mot den lummiga
och bördiga inre skärgården. Före Skärgårdsvägens och brons tid trafikerade
skärgårdsbåtar längs Rävsundet, likaså små lastfartyg som var på väg till
Harvarö såg för att lasta virke. Det häftigaste var emellertid när ägaren till
Jullas gård landade och startade med sitt pontonplan på sundet för att flyga
till och från sitt arbete i huvudstaden.
När jag var barn var en av sommarens mest spännande
utflykter att åka med vår lilla eka från den skyddade viken, ut mellan Kårlax
och Önsholm, runda den fagra Långholm, med den vackra röda gården, för att
sedan puttra vidare längs sundet mot hängbron.
Färden kändes lång och en aning äventyrlig för den friska
sydvästvind som oftast blåste om sommaren hade vuxit till sig i sundets hela
längd. Medan man stävade vidare i några knop väntade man otåligt på att få syn
på bron. När man väl fick den inom synhåll släppte man den inte för en sekund
utan följde hela tiden med hur den blev större och större framför ögonen på en.
Efter ett tag kunde man höra landsvägstrafikens ljud och de kännspaka knackningarna
när bilarna körde över brons fogar. Därefter kunde man urskilja enskilda
fordon, stora först och slutligen även personbilar.
Framme vid bron var det mest spännande man kunde göra att
ro under bron och utforska stenfundamentet och stränderna invid fästet ute på
landtungan. Allt var högt och stort och det ekade som i en katedral under bron när
de tunga fordonen åkte över den. Man fick nästan en känsla av svindel då man
såg upp mot de mäktiga stålkonstruktionerna på brons undersida.
En färd till hängbron kunde också innebära ett möte med
civilisationen. Trafikbullret vittnade om den livligt trafikerade förbindelsen
mellan Åbo, Pargas och längre ut i skärgården. En gång i mina sena tonår körde
jag en god vän till bron. Han hade varit på besök och skulle ta bussen till Åbo
och då förde jag honom i vår lilla båt till bron. Där steg han i land och
tassade upp till landsvägen och närmaste busshållplats.
Även i vuxen ålder har bron haft en stor betydelse i mitt
liv. Dels utnyttjade jag landtungan runt och under bron på Kirjala som plats
för fiske. Otaliga gånger har jag parkerat bilen och tagit mig ner till
stranden, följt den under bron och på bägge sidor och kastat från alla tänkbara
platser. Någon fisk fick jag aldrig men termoskaffet och smörgåsarna har sällan
smakat bättre.
Dels betyder Rävsundsbron den i början nämnda förflyttningen
från en mera urban miljö till landsbygden och skärgården. Detta är en
överföring också på ett personligt plan för bron är vattendelaren mellan livet
i staden och det lugnare tempot på landet. När jag har kört så här långt och
länge känner jag att jag inte är i staden längre utan närmar mig en annan värld,
helst och oftast Fagerkulla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar