Då jag som 14-årig grabb första gången höll lp:n Nuclear Nightclub – prydd av Mats
Huldéns fina konvolut – i mina händer anade jag att det här kunde vara en stor
och betydelsefull skiva. När jag kort därefter lade på skivan och hörde de
inledande tonerna insåg jag att så var fallet. Det som också slog mig var hur
icke-finskt Wigwam lät, för år 1975 var man långt ifrån bortskämd med inhemska
band som gjorde musik som lät internationell, inte provinsiellt finländsk.
Min uppfattning av Wigwam som ett band präglat av
yrkesstolthet och gediget kompromisslöst musikaliskt kunnande bekräftades ytterligare
under ett antal konserter. Då under 1970-talet gick min äldre bror och jag ofta
på konsert, ytterst sällan dock för att lyssna på finska band, undantaget var just
Wigwam.
Sedan dessa ungdomens dagar har Nuclear Nightclub följt mig genom livet. Under åren som gått, och
eventuellt på grund av en fördjupad insikt och flera lyssnade plattor, har
skivan enbart vuxit. Jag upptäckte i något skede att albumet är så mycket mer
än endast en fin rockplatta, att gruppen åstadkommit något förtrollade.
Nuförtiden då jag spelar skivan går det kalla kårar från
och med de inledande tonerna av titelspåret. När sedan magin och den fängslande
stämningen håller i sig, och stundvis når ännu högre sfärer, genom samtliga
åtta låtar kan man endast konstatera att detta är ett mästerverk som försätter
lyssnaren i ett alldeles speciellt tillstånd av glädje och eufori. Nu och då
har jag försökt hitta en förklaring till varför just den här skivan kom att bli
så förträfflig och även om det självfallet beror på låtmaterialet och framförandet
finns här också det där oförklarliga elementet som kännetecknar de största
konstverken.
Kort före inspelningen av Nuclear Nightclub hade Wigwam bytt ut ett par musiker, lättat upp
stilen efter det ambitiösa, men mera svåråtkomliga, albumet Being. Detta kunde ha fört bandet i
vilken riktning som helst men det som hände var att gitarristen Pekka Rechardt
och basisten Måns Groundstroem gav gruppen stabilitet, stadga och stringens.
Rechardt bidrog även med ett antal oslagbara kompositioner och ett originellt
gitarrspel som gav bandet ett unikt och oefterhärmligt sound. Sångaren och
pianisten Jim Pembroke fick gott om utrymme att vidareutveckla sin sång och
sitt säregna uttryck som tolkare. Utöver det visade bandets själ och grundare,
den alltför tidigt bortgångne trummisen Ronnie Österberg, upp ett nyanserat,
genomtänkt och rikt trumspel.
Fortfarande, 38 år senare, står Nuclear Nightclub fram som ett av de största rockalbumen. Hade
killarna velat ge sig ut i världen hade Finland fått sin första internationella
supergrupp år 1975.
Lyssna på albumet; så till synes enkelt är det att skapa betydelsefull
och bestående konst när man tror på sin sak och följer denna tro kompromisslöst.
Vilket annat band kunde ha skänkt oss låtar som ”Nuclear Nightclub”, ”Freddie
Are You Ready”, ”Kite”, ”Do Or Die” eller ”Simple Human Kindness”.
http://youtu.be/T913M2dHVJU
Kite
http://youtu.be/LsSNCXseaKw
Simple
Human Kindness
http://youtu.be/FRTfcO8JVGY
Hej, hittade till din blogg av en slump när jag sökte efter Wigwam.. precis lyssnat på den här skivan och kan bara hålla med.. briljant och känslig rockmusik.. får klara The Band associationer..vilket är bra betyg! Ha det bra!
SvaraRaderaStaffan Fenander