Den första Beatlesplattan som landade i vårt hem råkade
vara Abbey Road. Min fyra år äldre
bror bytte skivan till sig av en klasskamrat som fått den i julklapp av sina
föräldrar. Jag minns tydligt hur orden God Jul Kenneth stod inristade i det
övre hörnet av konvolutet, i det glansiga trycket, efter det som stått på
paketkortet.
På sommaren 1972 började vi även lyssna på skivor ute på
sommarstugan. Vi höll till i vår farfars hus där vi uppe på vinden hade en
gammal Braun skivspelare kopplad till en transistorradio. Hit släpade vi vår växande
skivsamling och en platta som jag minns att jag hade fastnat för på grund av
den häftiga livebilden på konvolutet var Gimme
Shelter med The Rolling Stones, en Decca-utgåva med en samling studioversioner
av kända låtar på sida ett och liveversioner av tidigt material på sida två.
Den skivan gjorde mig till Rolling Stones fan och jag lyssnade mest på låtarna
”Jumpin´ Jack Flash”, ”Honky Tonk Women” och ”Gimme Shelter”.
Då vi satt uppe på vinden och diggade musik lyssnade vi
självfallet igenom allt vi hade, även Abbey
Road nu och då. Sida ett med avgränsade distinkta låtar kom vi snabbt in i
och fastnade omedelbart för George Harrisons smäktande vackra kärleksballad
”Something”, som jag alltsedan dess ansett vara en av Beatles finaste låtar.
John Lennons öppningsspår ”Come Together” tyckte vi var litet småroligt, men
ingen höjdare; den har vuxit i dimension långt senare. Paul McCartneys
rutinprestationer ”Maxwell´s Silver Hammer” och ”Oh! Darling” sjönk, som
McCartneys låtar brukar, snabbt in och den av Ringo Starr sjungna ”Octopus´s
Garden” tog vi som en plojgrej medan vi ofta hoppade över ”I Want You” som
avslutar sida ett eftersom vi inte riktigt orkade fördjupa oss i den.
Under dessa fyra decennier har Abbey Road utvecklats till en trogen och pålitligt kamrat och är i
dag den överlägset viktigaste Beatlesplattan för mig. Jag kan lyssna på den vid
alla tider på året eller dygnet och i vilken sinnesstämning som helst. Är jag
ledsen ger den mig styrka och tröst, är jag glad gör den mig euforisk, Abbey Road är alltid rätt. Och det
exceptionella med plattan är den hisnande B-sidan, inledd av ett annat av
Harrisons största mästerverk, den minimalistiska ”Here Comes the Sun”, som för
oss nordbor sammanfattar betydelsen av ljusets och solens återkomst efter en
lång vinter i mörker. Oslagbart vacker i sin enkelhet och genial i
framförandet.
Sviten som följer är ett prov på hur ett band som är i
spillror, där knappast medlemmarna kan kommunicera verbalt med varandra,
fortfarande av små fragment och smulor åstadkommer en av rockvärldens mest
imponerande helheter. I studion, med hjälp av musikens språk återfår de glädjen
att göra låtar tillsammans med smärtsamt vacker stämsång, obeskrivligt fina
melodislingor och ett fast grepp som visar hur gediget kunnandet hade blivit
inom detta band.
Beatles summerar på B-sidan ihop sin karriär,
sammanfattar allt det som gjort bandet unikt, men i kraft av sin konstnärliga
styrka tillför de ännu några nya element som lyfter detta album till en rent
hänförande och extatisk höjd. Lyssna hur det börjar trevande i ”Because”, stiger
något i ”You Never Give Me Your Money”, dåsar till i ”Sun King” för att få ny
kraft i ”Mean Mr Mustard” och ”Polythene Pam”. Därefter följer i skivans
ståtligaste övergång som ger lyssnaren gåshud och får en att kippa efter andan
då ”She Came In Through the Bathroom Window” börjar så övertygande som endast
en Beatleslåt kan. Det är bara att sätta sig bekvämt och luta tillbaka i
stolen. Bandet varvar ner med den gråtvackra ”Golden Slumbers” för att än en
gång höja tempot och intensiteten i ”Carry That Weight” och avsluta denna
enastående skiva i ”The End”. Därmed har The Beatles sagt sitt. Abbey Road fungerar alltid och lämnar
aldrig lyssnaren oberörd.
Kul att läsa om dina tidiga Beatles-stämningar.
SvaraRaderaJag "träffade" faktiskt George Harrison, kort kort, samt Eric Clapton, lite längre - när jag gjorde en intervju med dem i Sverige. Båda var väldigt snälla. Clapton satt på sitt hotellrum och sydde i knappar i en bralla, medan vi samtalade stilla som så.
Min favo-låt av Harrison är "While my guitar gently weeps" - den har nåt innerligt. Samt spelade han den (nog) på sin avskedskonsert, och Clapton spelade den på Harrisson Memorial konserten. Om man hade anlag för att gråta skulle man gjort det då.