En lördag, tror jag det var, någon gång på vintern 1978
råkade jag, mot mina vanor, lyssna på radio. Det var sannolikt fråga om ett av
de fina och insatta program som den kunniga Jake Nyman skämde bort lyssnarna
med. I ett och samma program spelade han två låtar som kom att förändra min
tillvaro; ”Melancholy Man” av The Moody Blues och ”Dance Band on the Titanic”
av Harry Chapin.
Ett par veckor gick, mitt första år i gymnasiet började
närma sig slutet, det blev sportlov från skolan vilket innebar ishockey med
kompisarna på Idrottsparkens vida nedre plan om dagarna och musiklyssnande på
kvällarna. De två ovan nämnda låtarna hade stannat i mitt minne och väckt min
nyfikenhet. Av Moody Blues kände jag från förut till låtarna ”Nights In White
Satin” och ”I´m Just a Singer In a Rock and Roll Band” medan Harry Chapin var
ett helt obekant namn för mig. Eventuellt hade jag, utan att känna till
artisten, någon gång hört ”Six String Orchestra” på radion.
I början av mars då sportlovet var över och man otåligt
började längta efter en varmare årstid med mera ljus skaffade jag en dag då jag
var vid stadd kassa, det vill säga hade haft tålamod att spara ihop
tillräckligt med medel, två dubbelabum, The
Best of Moody Blues och Dance Band on
the Titanic.
Moody Blues kom att bli ett band jag lyssnade på med
jämna mellanrum, inte alls sällan då jag var tonårsmässigt olyckligt och
obesvarat kär eller annars bara kände mig romantisk. Moody Blues erbjöd
melodisk och vackert sjungen musik som talade till min mjuka sida, som i
ärlighetens namn kunde vara både bred och djup. Under hösten 1978 och vintern
1979 hade Moody Blues comebackalbum Octave
mycket stor betydelse i mitt liv, under en period då en tjej som jag gillade mycket
lät mig lida och vrida mig på kroken och även i övrigt gjorde min tillvaro
minst sagt turbulent och tumultuarisk. Felet var dock helt och hållet mitt eget
för ett par år tidigare hade jag i min barnsliga hybris behandlat henne mer än grisaktigt.
Harry Chapin växte snart med sina talande och berörande
berättelser och väl anpassade melodier till en god och kär vän. Hans karaktärer
är så fulla av liv med alla sina tillkortakommanden och problem. Ju mera jag
lyssnade på honom desto närmare kändes han, det fina med honom var att han inte
kändes ett dugg avlägsen och majestätisk. Det är orsaken till att Chapin blev
viktigare för mig än till exempel den något mera distanserade Bob Dylan, som
jag även uppskattar mycket högt. Just denna känsla av att ha känt mannen bakom
verket gjorde att hans bortgång i en trafikolycka på väg till en
välgörenhetskonsert kändes som en tung personlig förlust.
Under en tid från våren 1978 framöver skaffade jag
samtliga Harry Chapin album och även om flera av dem kom att bli mycket viktiga
för mig behöll Dance Band on the Titanic
sin position som den viktiga och stora Chapin-plattan för mig. Det var via den
jag hade lärt mig att älska låtar som den typiska Chapin-novellen ”Country
Dreams”, den gripande kärlekssången ”I Do It For You Jane”, den slitande vackra
”Mismatch”, den starka ”Mercenaries” eller det långa episka självbiografiska
mästerverket ”There Only Was One Choice” som avslutar albumet.
Harry Chapin har under 35 års tid skänkt mig glädje,
tröst, hopp och styrka, försatt mig i vemod och eufori. Hans texter om den
olyckliga eller strävsamma, välmenande lilla människan är enkla för lyssnaren
att identifiera sig med. Han är medmänsklig, human, icke-fördömande, men även
rivande i sina kärlekssånger eller mycket humoristisk då det behövs, likaså
självironisk.
Bland det stora antalet sångare-låtskrivare från USA är
Harry Chapin ett alternativ värt att lyssna på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar