En återkomst till det här med biografier ännu. Efter att
ha läst Graeme Thomsons levnadsteckning Cowboy
Song. The Authorised Biography of Phil Lynott kände jag mig nödgad att
skriva några rader. Thomson har skrivit en väl balanserad och objektiv biografi
över en av rockvärldens mest mytomspunna artister, Phil Lynott, vars levnadsöde
är som hämtat ur en antik tragedi.
Hans liv börjar med en svår och tumultuarisk barndom,
därefter upptäckten av ett behov att uttrycka sig i skrift och musik, sedan
följer jakten efter bekräftelse och berömmelse och efter att nästan ha nått den
absoluta toppen brister något och därefter följer en lång och tragisk nedgång
mot det alltför tidiga slutet. Trötthet, otålighet och missbruk demonterar och
släcker denna särpräglade talang och personlighet.
Läsningen av boken påminde mig åter en gång om hur mycket
Thin Lizzy betytt för mig, särskilt under gymnasieåren. Mycket ofta när jag
råkade mina vänner och vi satt och lyssnade på musik hade vi Jailbreak, Johnny the Fox, Bad Reputation, Live and Dangerous eller Black Rose på skivtallriken. Denna svit
av plattor utgjorde en betydande del av det man nu kallar för the soundtrack of
my life. Så mycket var knutet till dessa skivor.
Sommaren 1979 ryckte min bästa vän in i lumpen efter att
ha arbetat i Stockholm under våren och sett Thin Lizzy med Gary Moore på
Johanneshov i maj. Det ledde till att Black
Rose blev den mest spelade plattan den sommaren. Varje gång han var på
ledighet och vi träffades lyssnade vi igenom denna starka och stenhårda lp.
Boken lyfte fram åtminstone tre faser av Thin Lizzy.
Först en trevande trio – Phil Lynott: bas och sång, Eric Bell: gitarr och Brian
Downey: trummor – som sökte sin stil och sitt sound. Just detta letande gör
debutalbumet till ett synnerligen intressant dokument. Lyssnar man noga på
skivan kan man höra fragment av sådant som Lynott och bandet längre fram
återanvände eller raffinerade vidare. Denna första fas omfattar de tre första
albumen Thin Lizzy, Shades of a Blue
Orphanage och Vagabonds of the
Western World. Av dessa pekar den sistnämnda tydligast framåt mot bandets
andra fas, storhetstiden.
Det klassiska Thin Lizzy bestod förutom Phil Lynott och
den lojala trummisen Brian Downey av gitarristerna Brian Robertson och Scott
Gorham. Tillsammans gav de ut alla viktiga skivor utom en. På Nightlife låter gruppen förvånansvärt
tillbakalutad och inte särskilt tät men på Fighting
har man hittat aggressiviteten som når sin kulmen på Jailbreak, Johnny the Fox, Bad
Reputation och den omtalade liveskivan Live
and Dangerous. Därefter åkte Brian Robertson ut och hans plats togs av Gary
Moore med vilken man spelade in det sista stora Thin Lizzy-albumet Black Rose.
Decenniet övergår i 1980-tal och Gary Moore lämnade Thin
Lizzy och i hans ställe kom Snowy White. Phil Lynott kämpade med missbruk,
ambivalens mellan Thin Lizzy och en solokarriär och en trytande kreativitet som
resulterade i de två ojämna plattorna Chinatown
och Renegade. Ingendera av dessa
kändes längre lika angelägen, vilket samtliga av de klassiska albumen gjort.
Trots det innehåller bägge skivorna klara höjdpunkter, men även alltför många
lågvattensmärken.
Snowy White ersattes av John Sykes och tillsammans med
honom gav gruppen ut ett mera renodlat hårdrockalbum Thunder and Lightning. Här möter man också en mycket trött Phil
Lynott vars röst låter slutkörd och hes men även här finns några höjdpunkter, främst
den förebådande och gripande ”The Sun Goes Down”. Slutet närmar sig och efter mindre
än tre år var Phil Lynott död, endast 36 år gammal.
Biografin målade utan sensationslystnad upp ett ledsamt och vemodigt porträtt av den karismatiska Phil Lynott som till varje pris ville vara en stor rockstjärna. Trots att han blev bortglömd under sina sista år har eftervärlden visat att han blivit hågkommen just så, som en stor rockstjärna vars minne hedras på flera håll i världen årligen. I Stockholm samlas man sedan många år tillbaka kring hans dödsdag den 4 januari för King´s Call, en varm och stämningsfull helkväll med Lynotts musik framförd av ett antal av Sveriges bästa rockartister.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar