fredag 27 mars 2015

Bad Company: Straight Shooter

I år är det 40 år sedan supergruppen Bad Company släppte sitt mästerverk Straight Shooter. Bandet grundades år 1973 då Paul Rodgers (sång) och Simon Kirke (trummor), bägge från bandet Free, slog ihop sig med gitarristen Mick Ralphs från gruppen Mott the Hoople och basisten Boz Burrell från King Crimson.

Gruppen gjorde omedelbar succé världen över med det starka debutalbumet Bad Company. På den härligt råa och oslipade plattan finns hitlåtar som ”Can´t Get Enough”, ”Bad Company”, ”Rock Steady” och ”Movin´On”, samtliga klassiker idag.

Efter denna framgångsrika start ställdes bandet inför den svåra uppgiften hur man skulle klara av att spela in en lika övertygande uppföljare. Det har, såsom de flesta känner till, visat sig vara svårt både för rockmusiker/-band och författare att komma igen med ett andra verk efter en lyckad och bejublad debut.

Jag hade alltsedan juli 1974 då jag skaffade albumet Bad Company lyssnat flitigt på plattan och kunde den utan och innan. Såsom många andra var jag djupt imponerad av materialet på skivan även om jag saknade en viss finess och ett visst djup i gitarrspelet, för i ärlighetens namn bör man konstatera att Mick Ralphs inte är någon Paul Kossoff. Likaså tyckte jag att Burrell var en mera slätstruken basist än Andy Fraser. Denna jämförelse med Free var och är oundviklig eftersom Bad Company är halva Free.

Det samma gäller låtarna. Där Free inte var beredd att göra några som helst kompromisser anar man i Bad Companys låtmaterial en medveten tanke att man ville skriva hitlåtar för att uppnå kommersiell framgång. Då är det möjligt att man är beredd att göra vissa konstnärliga eftergifter för att uppnå detta.

När gruppens andra album Straight Shooter kom ut i april 1975 var jag full av förväntan. Och direkt från den första genomlyssningen var jag övertygad. Där man då det gäller debuten frestas att jämföra bandet med Free har man på denna andra platta lyckats ta ett rejält kliv från det förflutna och etablera en egen stil. Soundet är modernare, låtarna väl genomarbetade och suveränt framförda. Paul Rodgers är så övertygande som bara han kan vara och uppnår på Straight Shooter närapå samma magi som på albumet Free At Last (se blogginlägg från 7 december 2012) och på albumet finns flera odödliga låtar.

Skivan drar igång med den hisnande ”Good Lovin´ Gone Bad” och följs av ”Feel Like Makin´ Love” som kommit att bli en av gruppens bäst kända låtar. Då sida ett sedan avslutas med den melankoliskt vackra sången ”Shooting Star”, tillägnad alla för tidigt döda rockstjärnor är succén ett faktum.

Sida två inleds minst lika starkt med den stenhårda ”Deal With the Preacher” och den perfekta billåten ”Wild Fire Woman” på vilka bandet (senast) visar att man tillhör den vassaste hårdrockeliten. Det avslutande, vackert klingande och känslofullt sjungna, spåret ”Call On Me” knyter ihop detta mästerverk och lämnar lyssnaren tillfredsställd.

En tydlig minnesbild som är förknippad med albumet är då jag som 13-årig grabb var med mina föräldrar och hälsa på min farfar som bodde nedanför Martinskyrkan. Jag hade spelat in Straight Shooter på c-kassett och bar min lilla bandspelare med mig så gott som hela tiden, även under detta besök. Min lillasyster var också med och hon hade två kompisar som bodde i samma kvarter som farfar och vi var ute med dem och klättrade på berget runt kyrkan. Hur jag än ansträngde mig för att få dessa två systrar intresserade av Bad Company ville det inte lyckas och jag tyckte att de var tråkiga. Inte att det skulle ha fallit mig in att det kanske var jag som var ensidig och trist i min fanatism och att tjejer i 11-12 årsåldern inte är sådär vansinnigt intresserade av ett bestämt album. Det dröjde ytterligare några år innan jag lärde mig detta.

Under de fyra decennier som gått har Straight Shooter vuxit till det viktigaste Bad Company-albumet för mig. Det innehåller allt en bra rockplatta skall innehålla; mästerligt framförda starka och omväxlande låtar. Därför ser jag med glädje fram emot utgivningen av den nya utökade utgåvan (Deluxe Edition) i början av april.

Good Lovin´ Gone Bad

Deal With the Preacher

Call On Me


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar